18 november 2022

Zet de Ambachtse Voedselbank en kerken niet bij het grof vuil

Met de voorbereidingen op de invoering van het nieuwe recycletarief stuiten de Voedselbank en kerken op een probleem: zij vallen niet onder de regeling van de inwoners, maar voeren veel te weinig afval af om tot een bedrijf gerekend te worden en die kosten te kunnen dragen. CDA Ambacht vindt deze instanties te belangrijk voor de Ambachtse gemeente om ze met dit probleem te laten zitten.

Met het uitdelen van inmiddels ruim honderd pakketten per week is de Voedselbank een belangrijke voorziening in Ambacht. De stichting is ongeveer 15 jaar geleden opgericht door de kerken en wordt ook door hen gerund, zónder subsidie van de gemeente. Inmiddels zijn er ook niet kerkelijk gebonden vrijwilligers aangesloten, omdat zij het belang van de Voedselbank zien. Veel andere inwoners én ook bedrijven dragen de instantie een warm hart toe en ondersteunen met geld of diensten.

“Donaties aan de Voedselbank dienen gebruikt te worden waarvoor zij bedoeld zijn: het verstrekken van voedsel aan mensen die dit hard nodig hebben, ongeacht afkomst of levensovertuiging”, zegt fractievoorzitter van CDA Ambacht Wenny van der Hee. “Dat geld moet niet opgaan aan het (ongescheiden) afvoeren van afval. De Voedselbank heeft een maatschappelijke functie en vergroot de leefbaarheid van ons dorp voor alle inwoners, net als andere activiteiten van de kerken. Denk bijvoorbeeld aan warme ontmoetingsruimten, HIP en bijdragen aan de opvang van asielzoekers. De Voedselbank en de kerken willen hun afval graag op een werkbare en betaalbare manier kunnen afvoeren. Voor het afvoeren van de kleine hoeveelheid afval moet een praktische oplossing komen. Uiteraard moet dit afval wel goed gescheiden en zo min mogelijk zijn.”

CDA Ambacht heeft het probleem aangegeven in de gemeenteraad en de verantwoordelijk wethouder heeft toegezegd hierover in gesprek te zullen gaan. “We rekenen op een eerlijke, werkbare en betaalbare oplossing als uitkomst. Wat ons betreft is de straks gekozen oplossing ook beschikbaar voor andere ANBI-gecertificeerde organisaties in ons dorp die geen verkoop- of andere commerciële activiteiten hebben en maar een zeer bescheiden hoeveelheid afval”, besluit Wenny.