12 november 2015

Persbericht CDA Hillegom
12-november 2015

Debat avond: Hillegom in 2020

Op dinsdag 10 november heeft het CDA Hillegom in aanwezigheid van CDA 2e kamerlid Pieter Heerma, een avond georganiseerd om met Hillegommers in gesprek te gaan over de ideeën voor Hillegom in 2020.

Domotica als steun en toeverlaat?

Gestart werd met enkele lezingen over locale en landelijke ontwikkelingen naar 2020. Robert 't Jong, directeur ISD Bollenstreek, meldde dat 99,9% van de inwoners van Hillegom thuis kan blijven wonen met aanpassingen in woningen en domotica. De vraag die daarbij speelt is of mensen dat ook willen. Worden mensen van techniek (domotica) blij, of speelt ook het sociale aspect, van het langskomen van een verzorger en het kennen van je buren, een rol bij de keus om thuis te blijven wonen.  Hoe kan je mensen stimuleren of ondersteunen om zelf een netwerk te organiseren.

Gezondheid allerbelangrijkste

Frits Roelfsema, CDA wethouder Hillegom, gaf als reactie dat de kracht naar de toekomst in mensen zit, niet in techniek. Belangrijk is dan dat mensen krachtig en gezond zijn. Belangrijkste gezondheidsrisico’s zitten momenteel bij overgewicht , eenzaamheid en alcoholverslaving. De gemeente zet in op programma’s die deze risico’s moeten verkleinen. Vervolgens werd uitgelegd hoe, in de praktijk, op gemeente en wijkniveau, met burgers wordt samengewerkt om veranderingen in WMO effectief vorm te geven. Waarna gediscussieerd werd hoe de gemeente meer vraaggericht kan werken. Wat willen burgers van Hillegom, hoe maken ze dat kenbaar en  hoe voorkom je dat je als gemeente gaat denken voor de burgers?.

Visie Pieter Heerma

De laatste presentatie was van Pieter Heerma, hij gaf aan de decentralisaties een goede ontwikkeling te vinden. Waar er landelijk vaak erg generiek, aanbodgericht en vanuit rechtmatigheid wordt gedacht, kan een gemeente dichter bij de burger komen en veel meer vanuit de menselijke maat, maatwerk leveren. Veel gemeentes zijn momenteel druk met de WMO en/of de Jeugdwet en geven daardoor minder aandacht op de participatiewet. De participatiewet biedt echter, zeker naar 2020, een belangrijke stimulans om mensen weer aan de slag te krijgen. De discussie ging vervolgens over verdringing, is er uiteindelijk wel voldoende werk voor iedereen?

Ondanks het stormachtige weer was toch een redelijk aantal Hillegommers komen luisteren en praten over Hillegom in 2020. Een inspirerende avond die stof tot nadenken heeft gegeven. Het CDA Hillegom heeft zich voorgenomen om meer mensen te betrekken bij deze onderwerpen en zal ook in 2016 debat-avonden organiseren.

Voor meer informatie kijk op www.cda.nl/zuid-holland/hillegom of www.facebook.com/CDAHillegom