22 april 2017

Werkbezoek aan Stichting Kreda

Afgelopen donderdag 20 april stelde CDA Hillegom schriftelijke vragen over de ontwikkeling van nieuwkomers tot zelfbewuste burgers. Meer hierover leest u in dit artikel dat zaterdag verscheen in het Haarlems Dagblad. Een van de aanleidingen tot het stellen van de schriftelijke vragen was het bezoek dat CDA Hillegom onlangs bracht aan Stichting Kreda. Van dit werkbezoek vindt u hieronder een verslag.

Al langere tijd maken Poolse gezinnen deel uit van de Hillegomse samenleving.  Een aantal jonge stellen hebben zich hier gevestigd, huurden of kochten een huis, kregen kinderen die net als alle andere  kinderen deelnemen aan het Hillegoms basisonderwijs.  Jonge ouders die ervoor hebben gekozen om in een vrij land te wonen en te integreren in onze samenleving. Vaak gaat dat voorspoedig en is hen ‘door de tijd heen’, wel alles duidelijk geworden.

Ontstaan uit verschillen van ons beider culturen, lukt misschien de integratie niet zo goed, blijft de taal een barrière of hebben kinderen een probleem op school. Dan is het  belangrijk om de juiste weg te vinden in het woud van regels en  mogelijkheden.  Al langere tijd heeft Hillegom een Pools Loket heeft waar Poolse mensen hun vragen kunnen voorleggen. Veel Pools  informatiemateriaal is aanwezig en veel daarvan verwijst naar stichting Kreda die is gevestigd in Lisse.

Tijd voor de CDA  fractie en de wethouder, om het Polskie Centrum Bollenstreek een                        werkbezoek te brengen. Fred van Trigt, Jan Zwaan en Jeanne Ruigrok  spraken met de voorzitter mevrouw Karolina Eckardt  die veel ervaring heeft en dat uitgebreid met ons deelde. Ons gesprek krijgt op korte termijn zeker een vervolg. CDA Hillegom maakt nu haar huiswerk en ziet uit naar een tweede ontmoeting .

Bezoek de website van stichting Kreda: http://www.kreda.nl/

Foto: http://lisse.vandaag.nl