07 juni 2017

Memo CDA bij Algemene Beschouwingen

Op 8 juni bracht fractievoorzitter Karin Hoekstra haar memo in tijdens de Algemene Beschouwingen op de Kadernota 2018.

Dank u voorzitter, geachte aanwezigen en geachte luisteraars,
Ik mag vandaag de aftrap verzorgen, de eerste algemene beschouwing bij de Kadernota 2018 geven. Vorig jaar stond ik hier voor het eerst. Ik heb toen aangegeven dat ik graag mijn steentje bijdraag om Hillegom samen met u, het college, de raad en de inwoners, te maken tot een nog mooier dorp.

En ik denk dat we trots mogen zijn op ons dorp. Het zorgeloos groen komt op dit moment weer prachtig tot bloei. De Hoftuin en de Hoofdstraat-Zuid zien er mooi uit, met aandacht voor het historische karakter en ruimte voor terrassen. De plannen voor de rest van het centrum zijn in de maak. Wij verwachten dat we daarmee een aantrekkelijk centrum neerzetten. Een centrum waar inwoners graag komen en waar ondernemers graag aan de slag gaan.

Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van woningbouw;  ik noem ’t Zand en de Ringoevers waar prachtige woningen zijn verschenen. De Vossepolder gaat verder gerealiseerd worden en Hillegom Noord is in ontwikkeling. Mooie woningen worden gebouwd, passend bij de woonbehoefte van Hillegom en de regio. De commissaris van de koning gaf het in zijn lovende woorden, tijdens zijn bezoek aan Hillegom, het afgelopen jaar, ook aan: Hillegom, een dorp met allure.

Voorzitter,
De CDA-fractie heeft het afgelopen jaar gezien, dat er veel inwoners zijn, die mee willen denken over het mooier maken van het dorp. De burgerparticipatie komt echt op gang. Complimenten voor de portefeuillehouders, die in het kader van de transformatieagenda WMO, de sportnota, de mantelzorgondersteuning en bijvoorbeeld ook de omgevingsvisie, aan de slag zijn gegaan met inwoners en organisaties uit Hillegom, om deze onderwerpen voor Hillegom goed neer te zetten.
Voor de komende periode belangrijk om deze betrokkenheid van inwoners en het maatschappelijk middenveld vast te blijven houden. En wij, als raad, zijn soms nog op zoek naar onze rol bij de participatietrajecten.

Voorzitter,
Het CDA gaat voor een mooi Hillegom. Een Hillegom waar iedereen mee kan doen en zijn steentje bijdraagt. Een Hillegom waar we aandacht voor elkaar hebben. Belangrijke onderwerpen zijn voor ons in dat kader de aandacht voor mantelzorgers, die wij ook terugzien in de kadernota. Maar ook de aandacht voor mensen met een kleine beurs. Wij zijn positief gestemd, dat nu, op initiatief van het CDA, een grotere groep mensen gebruik kan maken van de collectieve ziektekostenverzekering.

Iedereen doet mee en aandacht voor elkaar betekent voor ons ook aandacht voor nieuwkomers. Arbeidsmigranten en statushouders, die zich definitief in Hillegom vestigen. Voor ons punt van aandacht, om ook deze groepen mee te laten doen in ons dorp. Deze mensen te steunen bij het zich eigen maken van onze taal en cultuur.

Iedereen doet mee en aandacht voor elkaar betekent ook aandacht voor ouderen en mensen met een beperking. Mensen die steeds langer zelfstandig blijven wonen, blij dat ze in hun vertrouwde, eigen, omgeving kunnen blijven, maar soms ook alleen, eenzaam en afhankelijk van zorg en ondersteuning. Ook hier willen wij aandacht voor blijven vragen en volgen wij nadrukkelijk de ontwikkelingen in het sociaal domein.

Voorzitter,
Hillegom mooier maken en aandacht voor elkaar, betekent ook aandacht schenken aan zaken die niet goed gaan. Wij zijn positief dat het handhaven de laatste periode meer en meer is opgepakt. Onze complimenten aan de portefeuillehouder. Wanneer we met elkaar afspraken maken, moeten mensen zich daaraan houden en zullen we moeten handhaven wanneer mensen zich onttrekken.
Maar wij zijn ook op zoek naar mogelijkheden om te voorkomen dat ongewenst gedrag optreedt.

Iedereen doet mee en aandacht voor elkaar geldt ook voor de jeugd. In Hillegom groeien veel kinderen en jeugdigen op tot zelfbewuste burgers, die in onze maatschappij volledig mee kunnen doen. Sommige kinderen en ouders hebben daar echter wat extra steun bij nodig, iets waar wij graag aan bijdragen.  De focus moet wat ons betreft gericht zijn op het voorkomen van ongewenst gedrag en overlast.

In de kadernota lezen wij bij het programma maatschappij over preventie ongezonde en onwenselijke gedragingen. Het voorstel is om structureel een weerbaarheidstraining voor jongeren op de basisschool in te zetten. Daarnaast lezen we in het programma veiligheid en handhaving dat er middelen worden ingezet om slagvaardig op te treden naar overlastgevende jongeren.

Goede initiatieven, waarbij ik wil opmerken dat het CDA van mening is dat we meer aandacht moeten schenken aan preventie. In gesprek met jongeren om te kijken wat we kunnen doen om ongezond en ongewenst gedrag te voorkomen, onderzoeken hoe we het voorveld verder kunnen versterken en trainingen niet alleen op de basisschool maar mogelijk ook op het voortgezet onderwijs of bij sportverenigingen bieden. Het CDA wil de focus richten op het stimuleren van gezond en gewenst gedrag.

Voorzitter,
De kadernota gaat uit van een structureel sluitend begroting, goed om te zien dat dat met de huidige coalitie bereikt is. Ook zijn wij positief dat nu al rekening wordt gehouden met het vervallen van de precariobelasting in 2022.

Ik kom tot afronding. 2018 wordt een bijzonder jaar, een jaar van gemeenteraadsverkiezingen, we weten dus nog niet wie van ons hier volgend jaar staat, en welke coalitie volgend jaar gevormd wordt. In de inleiding bij de kadernota staat, dat daarom geen nieuw beleid is opgenomen.  Nieuw beleid en andere prioriteiten kunnen door de nieuwe gemeenteraad worden vormgegeven.

Voorzitter,
Het CDA legt toch graag nu al meer prioriteit bij preventie: het voorkomen van ongezond en ongewenst gedrag en het voorkomen van overlast. Dit om iedereen mee te laten doen en zo samen Hillegom nog een beetje mooier te maken.

Dank voor uw aandacht.

De Kadernota is hier te downloaden.