12 juni 2015

Algemene beschouwingen CDA tijdens raadsvergadering - Fred van Trigt

Memo - Raadsvergadering 11 juni 2015 - Voor iedereen die deze nog eens wil nalezen of niet bij de vergadering aanwezig was.  - Tekst bij Kadernota 2016
Spreker: Fred van Trigt

 Voorzitter,

Het eerste jaar van deze coalitie zit erop. Een eerste jaar dat werd gedomineerd door de boodschap dat onze gemeente een bezuinigingsslag van 2 miljoen euro moet maken om de structurele lasten weer in balans te laten komen met de structurele baten. In de voorliggende kadernota wordt ons een ombuigingspakket van 1,5 miljoen euro voorgesteld. Een gedeelte hiervan wordt bereikt door een lastenstijging voor onze inwoners. Voorzitter, natuurlijk vindt het CDA dit niet leuk en hadden wij onze inwoners hier liever voor behoed maar wij denken dat het noodzakelijk is om nu een flinke slag te maken om financieel orde op zaken te stellen om te voorkomen dat onze inwoners in de toekomst nog dieper in de buidel moeten tasten. Het CDA staat voor een solide financieel beleid. Het in de buidel tasten van onze inwoners is er wat het CDA betreft bij de resterende bezuiniging overigens niet meer bij. Wat ons betreft mag het resterende bezuinigingsbedrag van 5 ton niet leiden tot nog meer lastenverzwaring bij onze inwoners.

Niet alleen de financien hielden ons in het eerste jaar bezig. Ook de drie decentralisaties deden dat. De gemeente is sinds 1 januari van dit jaar verantwoordelijk voor uitvoering van de nieuwe WMO, de Jeugdwet en de Participatiewet. Een zware klus die door onze wethouders met veel inzet is opgepakt. Het CDA heeft hier veel waardering voor. Zelfredzaamheid, eigen kracht en meer gebruik maken van het eigen netwerk zijn belangrijke elementen in het nieuwe beleid. Daarbij past een herijking van de noodzakelijk door de gemeente te leveren zorg en ook het herijken van het minimabeleid. Een aantal financiële ondersteuningsmaatregelen is vervallen en er is een aantal nieuwe maatregelen voor in de plaats gekomen. De hulp bij het huishouden 1 wordt een algemene voorziening en ook de omzetting van andere maatwerkvoorzieningen naar een algemene voorziening zit er mogelijk aan te komen. Voorzitter, het CDA vraagt zich af wat dit nu voor gevolgen heeft? En dan vooral voor kwetsbare groepen als ouderen, chronisch zieken en gehandicapten en bijvoorbeeld ook inwoners die een inkomen hebben dat zich net boven de grens van 110% van het bijstandsniveau bevindt. Redden zij het nog wel? Het CDA maakt zich daar zorgen over. Wij willen de wethouder daarom vragen hier zo snel mogelijk antwoord op te geven zodat wij ons hier een beeld van kunnen vormen en als gemeenteraad mogelijk kunnen bijsturen. Wij horen graag de reactie van de wethouder.

Voorzitter, zoals gezegd wordt onze inwoner meer en meer aangesproken op zijn zelfredzaamheid en netwerk. Een gevolg hiervan is dat inwoners minder snel in een verzorgingshuis kunnen worden opgenomen. Dan moet hun woning wel geschikt zijn of worden gemaakt om hier langer te kunnen blijven wonen. Een andere voor hen passende woning is immers meestal niet beschikbaar. Als er aanpassingen nodig zijn voor de eigen wonng dan zijn hier al snel bedragen van tussen de   € 5.000,- en € 15.000,- voor nodig. Dit zijn echter bedragen die ouderen met een klein pensioen en zonder eigen geld niet kunnen lenen bij een bank. Hiervoor heeft het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten de zogenaamde blijverslening in de maak. Ouderen die hun huis willen aanpassen om daar langer te blijven wonen kunnen bij het stimuleringsfonds tegen gunstige voorwaarden een lening afsluiten die door de gemeente wordt gegarandeerd. Bij verkoop van de woning wordt deze lening afgelost. Het CDA lijkt het beschikbaar stellen van de blijverslening een goede zaak vraagt de wethouder om te kijken of dit mogelijk kan worden gemaakt.

Dan terug naar de kadernota voorzitter. Naar de mening van het CDA een realistisch stuk. De financiële situatie van de gemeente Hillegom laat stijging van de structurele lasten niet toe. Daarmee is er niet of nauwelijks ruimte voor nieuw beleid. Het college ziet dit ook en heeft de kadernota daarom sober gehouden. Bij de vorige kadernota heeft het CDA al vraagtekens gezet bij het hoge bedrag voor de bestuurlijke en ambtelijke samenwerking en het hoge bedrag voor extra formatie. Alhoewel toentertijd ontkend zijn wij blij dat het college nu toch in deze uitgaven gaat snijden.

Voorzitter, alhoewel het CDA erg zuinig is op het voorzieningenniveau in Hillegom, dat maakt Hillegom nu juist zo prettig om in te wonen, vinden wij de efficiëncykorting van 5% op de subsidies verdedigbaar. Van onze inwoners vragen wij meer zelfredzaamheid en wij vinden dan ook dat we deze vraag ook aan de gesubsidieerde verenigingen en organisaties mogen stellen. Het CDA, als supporter van sport, is echter blij dat de waarderingssubsidies van deze korting uitgezonderd zijn. Het betreft daar subsidies voor bijvoorbeeld de sportverenigingen die al hoge tarieven voor het gebruik van sporthal De Vosse betalen. Wanneer zij gekort worden op de subsidies wordt het steeds lastiger om als vereniging te overleven. Vorig jaar hebben wij gevraagd om te onderzoeken of de gebruikerstarieven in verhouding staan tot de tarieven in omliggende gemeenten. Het CDA heeft begrepen dat deze vraag wordt meegenomen bij het onderzoek naar het subsidiebeleid dat dit jaar plaatsvindt. Voor het CDA blijft het bij de beoordeling van dit onderzoek belangrijk dat wij iedereen in staat willen stellen gebruik te maken van culturele-, recreatieve- en sportvoorzieningen!

Een laatste punt voorzitter dat het CDA aan wil roeren is de inwonersparticipatie. Deze coalitie heeft zoals in het bestuursakkoord aangegeven een aantal initiatieven genomen om de inwoners en de gemeenteraad in een vroeger stadium te betrekken bij het opzetten van plannen. Toch gaat het helaas ook nog wel eens mis met de inwonersparticipatie. Een uitnodiging wordt niet of te laat verstuurd of een beloofde terugkoppeling wordt bijvoorbeeld niet gegeven. Onze inwoners voelen zich dan niet gehoord. Voorzitter, het CDA pleit voor een open houding. Ga met onze inwoners, die vaak direct belanghebbenden zijn, in gesprek ook al weet je van tevoren dat zij het niet altijd met je eens zullen zijn. Leg uit waarom iets wellicht anders voorgesteld wordt dan zij voor ogen hebben. Gehoord worden en afspraken nakomen is belangrijk en leidt tot vertrouwen in elkaar.

Alhoewel ik het laatste punt al aangekondigd had voorzitter wil het CDA toch nog wel iets zeggen over de ambtelijke fusie die door het college wordt voorgesteld. Er zit een vliegende vaart in dit proces waardoor het CDA het gevoel heeft dat zij niet goed in staat is om te beoordelen of deze ambtelijke fusie nu wel de geëigende stap is. Gaan wij hiermee bereiken wat we willen bereiken: een minder grote belasting voor onze ambtenaren, minder bestuurlijke drukte, een kostenbesparing? Op grond van de laatst ingewonnen informatie hebben wij hier grote twijfels over. Daar komt nog bij dat het college vaag blijft over de manier waarop de gemeenteraad betrokken blijft bij het proces na besluitvorming over de ambtelijke fusie. Al met al een lastig dossier waarover wij nog een ei moeten leggen.

Voorzitter, wij wensen het college het komende jaar weer veel succes bij de uitvoering van de mooie plannen die op stapel staan: de hoftuin, het centrum, de nieuwbouw van een aantal schoolgebouwen en hopelijk komt er ook een haalbaar plan voor de Triangel. Hillegom wordt er weer een stukje mooier van!

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.