06 juni 2015

Ambtelijke fusie Hillegom met Lisse en Teylingen?

Ambtelijke fusie Hillegom met Lisse en Teylingen?

Het college van B&W van Hillegom kiest voor een ambtelijke fusie met de gemeenten Lisse en Teylingen. Daartoe is de gemeenteraad twee keer vertrouwelijk geïnformeerd en afgelopen donderdag is het raadsvoorstel hiervoor besproken in de raadscommissie.

Samen sterk

De belangrijkste reden die het college aangeeft is dat samenwerking tussen de gemeenten noodzakelijk is omdat er veel taken van het Rijk naar de gemeenten komen/zijn gekomen. Om te voorkomen dat er naast de vele gemeenschappelijke regelingen die er al zijn nog meer samenwerkingsverbanden gesmeed moeten worden is bundeling van de ambtelijke capaciteit een praktische oplossing. Hiermee kan tevens de kwetsbaarheid van de afzonderlijke ambtelijke apparaten verminderd worden en de kwaliteit zou toe moeten nemen. Tevens zien de colleges mogelijkheden de kosten te verlagen.

Belang economie Duin ven Bollenstreek

De fractie van het CDA Hillegom kan een groot deel van de motivatie voor de ambtelijke samenvoeging volgen. De ambtenaren worden erg zwaar belast nu de gemeenten meer taken krijgen. Op uitvoeringsniveau is er dus niet zoveel mis mee. Echter, de Duin- en Bollenstreek heeft ook uitdagingen op strategisch niveau. Hierover zijn in het vorige proces over de bestuurlijke samenwerking in de streek 36 strategische afspraken gemaakt op 5 belangrijke beleidsterreinen. De gemeenten geven aan dat deze nog steeds nagestreefd worden maar de fractie heeft zo zijn twijfels of een ambtelijke fusie dit bevordert terwijl het college van B&W dit wel beweert. De afzonderlijke gemeenteraden blijven immers bestaan en nemen hun eigen beslissingen. Het verleden heeft aangetoond dat dit in onvoldoende mate leidt tot gezamenlijk beleid op bijvoorbeeld een belangrijk beleidsterrein als economie (waaronder toerisme). Het is steeds ieder voor zich, de krachten worden niet gebundeld. Dit doet de Duin- en Bollenstreek op de economische ladder niet stijgen maar eerder dalen.

In diverse publicaties wordt erop gewezen dat gemeenten die een ambtelijke fusie aangaan dit niet alleen moeten doen omdat het ambtenarenapparaat dan minder kwetsbaar wordt. Gemeenten moeten wel degelijk bij elkaar passen en politiek bestuurlijk een visie hebben die redelijk dicht bij elkaar ligt. Hiermee zal de ambtelijke fusie efficiënter en effectiever worden. De CDA-fractie heeft hier tijdens de raadscommissie vragen over gesteld. Het college was hier aarzelend over. Men gaf aan dat de colleges grotendeels in dezelfde richting denken maar haastte zich daarbij te stellen dat de gemeenteraden zelfstandig hun beslissingen kunnen nemen. De vraag blijft dus: is de ambtelijke fusie de oplossing?

Proces van start

Het college zet flink vaart achter het proces dat nu loopt. Men wil de gemeenteraad op 25 juni a.s. een beslissing laten nemen en kaders laten vaststellen waaraan de ambtelijke fusie moet voldoen. Daarna wil men gaan uitwerken. Wanneer het CDA op 25 juni zou instemmen zal wel als voorwaarde worden gesteld dat de gemeenteraad, bijvoorbeeld in de vorm van een klankbordgroep, intensief wordt betrokken bij de uitwerking van de kaders rond de ambtelijke fusie om zo richting te kunnen geven.

Wordt vervolgd!

Fred van Trigt, fractievoorzitter

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.