12 juli 2022

Blog Karin Hoekstra | Iets om over na te denken wanneer u geniet van de zon!

Vakantie!

De zomervakantie in de regio midden is gestart. De scholen zijn dicht en op straat is het merkbaar rustiger. De gemeenteraad is met reces. Het college gaat nog even door, maar ook zij gaan binnenkort weer opladen. Even een paar weken bijkomen van de afgelopen periode.

Afgelopen maanden

Het was druk de laatste maanden. Eerst de verkiezingscampagne op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen, met lijsttrekkers debatten, flyeren, mooie gesprekken op straat en reageren op stellingen van de pers. Daarna de verkiezingen in maart, na de uitslag direct door met coalitie-onderhandelingen, om vervolgens eind april met het nieuwe college geïnstalleerd te worden. En door met de inhoudelijke dossiers: zorgen voor een gezonde en fijne leefomgeving in Hillegom: waar kunnen we bouwen, hoe halen we doorgaand verkeer uit de dorpskern en welke leuke activiteiten organiseert de culturele sector om te prikkelen, ontmoeten en ontwikkelen?

Ik kan u melden: het was druk, het was boeiend en het was leerzaam. Maar nu ben ik dan toch echt blij dat we even op adem kunnen komen. Verschillende zaken laten indalen en verder laten ontwikkelen, voordat er weer besluiten genomen moeten worden. Lekker in de zon die op dit moment volop schijnt.

Daken vol zonnepanelen

Diezelfde zon verbind ik direct aan zonnepanelen; wat zullen weer veel inwoners blij zijn met hun zonnepanelen en de opgewekte energie. Dat roept dan direct de vraag op waarom nog niet alle daken vol liggen met zonnepanelen?

Bij het vaststellen van de lokale energie strategie in de gemeenteraad afgelopen jaar, was dat waar iedereen positief op reageerde. Op weg naar energieneutraal in 2050: laten we starten met energie besparen en alle daken vol leggen met zonnepanelen.

Belemmeringen

Toch zie ik, wanneer ik op straat loop, nog veel daken zonder zonnepanelen. En dat terwijl je van de bezitters van zonnepanelen zoveel enthousiasme hoort over de snelle terugverdientijd en het rendement dat de panelen hebben.

Wat weerhoudt de andere inwoners dan? Is er geen geld voor de investering? Vindt u het lelijk? Komt u er gewoon niet toe? Weet u niet bij welke leverancier een offerte aan te vragen? Staat er een boom voor uw huis? Schijnt er geen zon op uw dak? Of wacht u al tijden op een offerte?

Aanbod

Als gemeente willen wij u graag helpen; we hebben een duurzaamheidslening waarmee u tegen een zeer laag rente percentage geld kunt lenen om te investeren in zonnepanelen. We hebben energiecoaches en het duurzaam bouwloket waar u terecht kunt voor advies. Ook zijn er door de gemeente met woningcorporatie Stek afspraken gemaakt om de komende jaren versneld zonnepanelen op huurwoningen te plaatsen.

Vraag

Kortom: ik vraag mij af wat heeft u nodig om de stap te zetten, om ook uw dak vol te leggen met zonnepanelen? Iets om over na te denken deze zomer wanneer u geniet van de zon! Ik hoor uw reactie graag via [email protected]

Fijne zomer!

Karin Hoekstra