05 maart 2016

CDA stemt voor bedrijfsplan HLT Samen

Donderdag 3 maart is het bedrijfsplan HLT Samen behandeld in de Hillegomse gemeenteraad. Het CDA heeft hiermee ingestemd en met een motie opgeroepen tot een betere wisselwerking tussen gemeenteraad en gemeenschappelijke regelingen als HLT Samen.

De gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen  (HLT) hebben het initiatief genomen om de ambtelijke organisaties samen te voegen. Hiermee willen ze bereiken dat de kwetsbaarheid vermindert, de kwaliteit verbetert en de kosten van de ambtelijke organisaties verlaagd worden. In 2020 moet dit voor Hillegom leiden tot een besparing van € 400.000,- ten opzichte van de huidige kosten.

Een ander doel is strategisch van aard. Door samen op te trekken streven de drie gemeenten ernaar meer invloed te kunnen uitoefenen op regionaal en provinciaal niveau.

Het betreft een ambtelijke fusie. Dit wil zeggen dat de drie gemeenten wel hun eigen gemeenteraad en burgemeester houden. De gemeenteraden bepalen dus nog steeds het beleid in hun eigen gemeente.

Het CDA is vanaf de start van dit ambtelijke samenvoegingstraject positief geweest maar wel met een gezonde dosis scepsis. Vooral de vraag hoe het financieel geregeld is en wordt en of de beoogde besparing wel gerealiseerd kan worden was voor de fractie van belang. Maar ook het feit dat de gemeenten hun eigen beleid kunnen blijven bepalen en of dit wel werkbaar en efficiënt is voor de nieuwe ambtelijke organisatie speelde een rol.

In het bedrijfsplan waarover op donderdag 3 maart is besloten, zijn deze aspecten  uitgewerkt. Het CDA heeft de colleges een compliment gemaakt dat ze een ingewikkeld proces op een begrijpelijke manier hebben verwoord in het bedrijfsplan.

Tijdens de behandeling in de raadsvergadering heeft fractievoorzitter Fred van Trigt zich hardop afgevraagd benieuwd te zijn naar de mate waarin de gemeenten/gemeenteraden bereid zijn om uitvoering en/of beleid op elkaar af te stemmen. Dit kan het (financiële) succes van de gemeenschappelijke regeling HLT Samen ten goede komen.

De colleges van Hillegom, Lisse en Teylingen kunnen nu aan de slag om de gezamenlijke ambtelijke organisatie vorm te geven en een vliegende start te laten maken op 1 januari 2017. Het CDA wenst ze daarbij succes!