06 maart 2015

CDA vraagt aandacht voor ouderen en ontspoorde zorg

Donderdag 5 maart werd tijdens een uitwisselingsbijeenkomst het concept programma 2016 van de RDOG Hollands Midden besproken. Het CDA heeft daar aandacht gevraagd voor ouderenmishandeling en ontspoorde zorg.

De Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG HM) bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden. Daarnaast probeert de RDOG HM de effecten van gezondheidsbedreigingen te beperken. De ambitie van de RDOG HM bestaat eruit bij te dragen aan langer gezond leven in de regio.

In een uitwisselingsbijeenkomst over het concept programma 2016 van de RDOG heeft het CDA Hillegom aandacht gevraagd voor twee zaken die helaas nog wel eens voorkomen: ouderenmishandeling en ontspoorde zorg. Het CDA vindt het belangrijk dat er beleid ontwikkeld wordt om deze misstanden te voorkomen en tevens dat er een regionaal meldpunt is waar het gemeld kan worden wanneer het toch aan de orde is.

Jeanne Ruigrok, raadslid voor het CDA Hillegom: ‘Het komt jammer genoeg toch nog wel eens voor dat er met ouderen die in een afhankelijke positie verkeren niet op de juiste manier wordt omgegaan. Dan is het belangrijk dat zij of anderen die in hun omgeving verkeren hier melding van kunnen maken en dat er actie op genomen wordt. In Hillegom is er de mogelijkheid om in contact te treden met het meldpunt ouderenmishandeling en huiselijk geweld maar wij vinden het belangrijk dat het ook regionaal opgepakt wordt en in het programma van de RDOG opgenomen wordt’.

De heer De Gouw, directeur van de RDOG HM, nam de suggesties van het CDA in dank aan en gaat het bestuur adviseren beleid over de door het CDA aangedragen punten in het programma van de RDOG op te nemen.