Winkelen in Rotterdam
09 oktober 2015

Centrumplan Hillegom CDA kiest voor gezellig en aantrekkelijk centrum

Centrumplan Hillegom: CDA wil mooie veilige Hoofdstraat en gezellig Plein bij Mariastraat

Donderdag 17 september jl. presenteerde het college de 'Visie Centrumplan'.

Het Centrumplan Hillegom bestaat uit vier onderdelen t.w:

- Detailhandelvisie

- Visie op bebouwing

- Visie op openbare ruimte

- Parkeerbeleidsnota

Het doel van het Centrumplan is het aantrekkelijker maken van het centrum en dan met name de Hoofdstraat. Het moet gezelliger worden voor het winkelend publiek en tegelijkertijd is dat ook in het economische belang van de lokale middenstand. Dus: twee vliegen in één klap!

Het CDA ondersteunt de plannen van harte maar plaatst wel een paar kanttekeningen.

Bij het opknappen van het centrum gaat de gemeente geld kosten maar dan mag van de winkeliers zelf eveneens een gedegen inspanning gevraagd worden. Die boodschap gaf het CDA wethouder Anne de Jong nadrukkelijk mee.

Ook mist het CDA in de visie openbare ruimte de ontwikkeling van een gezellig plein bij de Mariastraat/Martinuskerk aan de noordzijde van de Hoofdstraat. De nu in het plan getoonde schetsen zijn gewoon saai. Een leuk plein met terrassen zou meer recht doen aan de wens van veel inwoners om te komen tot een gezellige en verblijfsvriendelijke plek waar je graag wilt zijn. Het CDA kreeg voor haar idee voor zo'n plein bijval vanuit andere fracties. Dit was aanleiding voor wethouder de Jong hier serieus aandacht aan te willen besteden: "De schetsen zijn slechts schetsen en niet hoe het er exact uit gaat zien", aldus de Jong.

Verder vindt het CDA dat de Hoofdstraat als kernwinkelgebied aantrekkelijk en veilig moet zijn. Dus geen hinderlijke obstakels voor bijvoorbeeld kinderwagens en gebruikers van rollators of scootmobielen.

Daarnaast is in deze tijd van social media gratis WiFi in het centrum een must. Ook een watertappunt bij de 'Oude Pomp' zou een grote aantrekkingskracht op fietsers kunnen hebben want dit sluit prima aan op het mooie fietsnetwerk door en rondom Hillegom. Bovendien past een tappunt goed bij duurzaamheid, een aspect dat het CDA belangrijk vindt.

Dat geldt natuurlijk ook voor hergebruik van materialen ten behoeve van de opknapbeurt.

Over de bereikbaarheid van het centrum van Hillegom lijkt niets te klagen. Door een tweetal parkeergarages; Brakershof en Henri Dunantplein alsmede de ruime parkeergelegenheid langs de Van den Endelaan ligt het Hillegomse winkelcentrum letterlijk op een steenworp afstand.