30 april 2024

Ik ben 4 mei om 20.00 uur twee minuten stil!

Stille Tocht in Baarn.

In mijn jeugdjaren nam mijn vader op 4 mei deel aan een Stille Tocht vanaf de Brink in Baarn naar het monument voor de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog nabij het station. Daar werden dan kransen gelegd. Ook Koningin Juliana en Prins Bernard legden jaren achtereen een krans bij dit monument.

Vlag in top

Voorafgaand aan de Stille Tocht werd om 18.00 uur de vlag halfstok gehesen. Daarna werd om 20.00 uur twee minuten stilte in acht genomen. Daarna moest ik de vlag binnenhalen. Alvorens de vlag te laten zakken moest de vlag eerst naar de top van de vlaggenmast gehesen worden als teken van overwinning.

Deze ceremonie is mij door de jaren heen bijgebleven. Toen werden de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog herdacht.

Herdenken

Nu herdenken we veel breder en denken ook aan de kindskinderen van diegenen die gevallen zijn of getraumatiseerd zijn teruggekomen. Daartoe behoort ook de groep van Joodse Nederlanders die omgekomen zijn in een concentratie kamp of tot de weinigen behoren die teruggekeerd en of ondergedoken zijn geweest.

5 mei dag van de Bevrijding

En laten we tenslotte stil staan bij 5 mei en die dag van Bevrijding vieren. Wij maken weer een oorlog op ons continent mee en het dringt langzamerhand door dat in vrede leven niet vanzelfsprekend is.

Joop Hornsveld

Voorzitter bestuur CDA Hillegom