22 juni 2016

Informatief gesprek met de GOM over herinrichtingsaanpak

In de schuur bij Bert de Boer aan de Bethlehemlaan heeft maandagmiddag 20 juni j.l. op initiatief van het CDA-Hillegom, een aantal Hillegomse agrariërs een goed en informatief gesprek gehad met Onno Zwart, directeur van de GOM en Jeroen Verheijen, wethouder van de gemeente Hillegom. Ruimte voor Ruimte en GOM waren onderwerp van gesprek.

Regelmatig wordt de rol van de GOM in de CDA-fractie door Bert de Boer ter sprake gebracht en verwoordt hij de zorg en onrust van zijn agrarische collega`s. Het werd dus hoog tijd voor een informatief gesprek met betrokken partijen.

Het gesprek verliep soms pittig, maar Onno Zwart en Jeroen Verheijen waren in staat om helderheid te bieden en veel onrust weg te nemen. Er zijn soms beelden of geruchten over de GOM, die maar een deel van de werkelijkheid zijn.

Bij sommige agrariërs veroorzaken deze geruchten veel onrust, met name wanneer agrariers stappen in hun bedrijf willen zetten en denken aan uitbreiding, beëindiging of verkoop van het agrarische onroerend goed.

De GOM voert als uitvoeringsmaatschappij uit wat de 6 Greenpoortgemeenten in de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport (ISG) hebben vastgesteld. Samen werken de 6 Greenportgemeenten aan herstructurering en ontwikkeling van de Greenport Duin- en Bollenstreek. Het gaat daarbij om de herinrichting van het buitengebied tot een land- schappelijk en recreatief aantrekkelijk geheel en een toekomstbestendig bollenteeltgebied.

Tijdens het gesprek werden de uitgangspunten en regels van de GOM helder uiteengezet, waardoor misverstanden weggenomen zijn.
Er bestond bijvoorbeeld onduidelijkheid over de GOM-regels nu de provinciale ruimte-voor-ruimte regeling vervallen is.  Duidelijk werd dat door de GOM de economische waarde van een op te ruimen schuur op een objectieve manier wordt vastgesteld, door een onafhankelijke makelaar. Een koppeling tussen de op te ruimen schuur en eventueel te realiseren woning is er niet meer.

Al met al een zeer verhelderend gesprek, waarbij geconcludeerd is dat wanneer agrariers vragen hebben, zij deze vooral bij de GOM moeten stellen Dit om een onjuiste geruchtenstroom te voorkomen. Ook zal vanuit de gemeente in het najaar een informatiebijeenkomst over de GOM gepland worden. Wij hopen daar veel agrariërs te mogen begroeten.

Jeanne Ruigrok.