14 juni 2019

Karin Hoekstra opent openbare laadpaal in Hillegom

Wethouders Jan van Rijn en Karin Hoekstra openen op 18 juni een openbare laadpaal op de Van der Duyn van Maasdamlaan in Hillegom. Het is de eerste laadpaal die in samenwerking met Allego op aanvraag van een inwoner wordt geplaatst. De plaatsing van de openbare laadpaal is een nieuwe stap naar een energieneutraal Hillegom.

Elektrisch rijden in Hillegom

Het aandeel elektrische auto’s in Hillegom groeit gestaag. In Hillegom willen we elektrisch rijden verder stimuleren. De gemeente wil dat iedere eigenaar van een elektrische auto deze op termijn gemakkelijk en op meerdere plekken kan opladen.

Omdat niet iedereen op eigen terrein de elektrische auto kan opladen, heeft de gemeente Hillegom afspraken gemaakt met het bedrijf Allego.

Aanvragen laadpaal

In Hillegom kunnen inwoners met een elektrische auto zelf een laadpaal in de openbare ruimte aanvragen. Dit kan via het bedrijf Allego. Allego toetst samen met de gemeente of en waar een laadpunt kan worden gerealiseerd.

Voor het aanvragen van een laadpaal gelden bepaalde criteria en voorwaarden. Het uitgangspunt is dat inwoners een laadpaal plaatsen op eigen terrein of gebruikmaken van een openbare laadpunt in de buurt.

Wanneer dat niet mogelijk is, kunnen inwoners via de website van Allego een openbare laadpaal aanvragen. Aan de aanvraag en de plaatsing zijn voor inwoners geen kosten verbonden.

Allego en de gemeente toetsen de aanvraag en kijken waar de laadpaal geplaatst kan worden. Voor plaatsing van een laadpaal moet een verkeersbesluit genomen worden.

Dit maakt dat de termijn van afhandeling minimaal 16 weken duurt. Het verkeersbesluit ligt zes weken ter inzage. Ook zijn er technische voorbereidingen nodig voor het plaatsen van de laadpaal.