21 juli 2014

Motie CDA - Decentralisatie gaat verder dan WMO

Op 17 juli is in de gemeenteraad van Hillegom gesproken over de kadernota WMO 2015-2018. De voorgestelde nota beschrijft de kaders van de nieuwe WMO die per 1 januari 2015 van kracht wordt. Voor het CDA is uitgangspunt dat inwoners van Hillegom die zorg nodig hebben deze ook kunnen ontvangen en deze zorg moet betaalbaar en zo gemakkelijk mogelijk toegankelijk zijn.

Instemming CDA

Het CDA kon instemmen met de kadernota. Deze geeft voldoende mogelijkheden om in het nog volgende beleidsplan en de nog volgende verordening de belangen van de cliënten goed te behartigen waarbij het belangrijk is dat zij in de gelegenheid gesteld moeten worden invloed uit te oefenen op de instantie en de verzorgenden die bij hen over de vloer komen.

In de uitwerking hiervan kan nog een Hillegoms accent worden aangebracht. In tegenstelling tot omliggende gemeenten, werkt de gemeente Hillegom nauw samen met de maatschappelijke organisaties. Met het voeren van  de zogenoemde ‘keukentafelgesprekken’ wordt de zorgbehoefte zorgvuldig afgestemd. De kadernota geeft voldoende ruimte om, waar wenselijk, deze samenwerking voort te zetten.

Aandachtspunten

Tijdens de behandeling is aan de wethouder nog een aantal aandachtspunten meegegeven:

Het CDA vindt dat zorg van optimale kwaliteit moet zijn, met betrouwbaar en goed geschoold personeel, waarbij de rechten, maar ook de eigenaardigheden van de cliënt worden gewaarborgd en gerespecteerd;

Wanneer cliënten, om welke reden dan ook, een voorkeur hebben om geïndiceerde zorg in natura te willen vervangen door een PGB, (Persoons Gebonden Budget) vindt het CDA dat dit mogelijk moet blijven. De cliënt kan dan zelf zorg inkopen bij de gekwalificeerde thuiszorgorganisatie van de persoonlijke voorkeur;

Klachten van cliënten moeten zeer serieus worden genomen, waarbij met  de zorgleverancier en de cliënt gezocht wordt naar een oplossing. Voor omstandigheden waarin er grote verschillen in inzicht tussen de zorgvragende burger en andere betrokken partijen bestaan, heeft het CDA de wethouder gevraagd een onderzoek te doen naar de mogelijkheid om in de regio, of in groter verband een WMO ombudsman aan te stellen;

Tevredenheidsonderzoeken moeten zo laagdrempelig mogelijk worden samengesteld, zodat de respons hierop een werkelijk beeld geeft van de praktijk;

De communicatie naar inwoners van Hillegom over de nieuwe WMO lijkt op dit moment onvoldoende. Het CDA heeft de wethouder gevraagd aandacht hieraan te besteden;

De laatste tijd verschijnen er zorgelijke krantenartikelen over diverse organisaties. De boodschap die het CDA aan de wethouder en ISD wil meegeven is alleen zaken te doen met  zorgleveranciers die transparant handelen, via de gedragscodes van de Rijksoverheid;

De privacy van cliënten dient zorgvuldig gewaarborgd te worden.

Jeanne Ruigrok, raadslid