30 maart 2020

Ook in 2020 ondersteuning voor mantelzorgers

Hillegom heeft een regeling voor het ondersteunen van mantelzorgers, die wordt uitgevoerd door Welzijnskompas. Deze tijdelijke regeling bestaat sinds 2017 en ook in 2020 kunnen mantelzorgers nog van deze regeling gebruikmaken.

De regeling is bedoeld om mantelzorgers te ontlasten

De gemeente wil mantelzorgers ondersteunen, zodat ze niet overbelast raken. Zeker nu zij en hun naasten nóg meer aan huis gebonden zijn wegens het coronavirus bestaat de kans op overbelasting. Alle vormen van ondersteuning zijn beschikbaar zonder dat er een eigen bijdrage wordt gevraagd.

CDA-wethouder Fred van Trigt: ‘We vinden het als gemeente erg belangrijk dat mantelzorgers goede ondersteuning krijgen en zelf ook zeggenschap hebben over die ondersteuning. Deze regeling geeft die mogelijkheid en kan juist in deze tijd, nu mantelzorgers het extra zwaar hebben, van grote betekenis zijn.’

Er zijn verschillende vormen van ondersteuning mogelijk

Omdat de behoefte aan ondersteuning per mantelzorger verschilt, biedt de regeling verschillende vormen van ondersteuning. Er is keuze uit:

·         huishoudelijke hulp

·         respijtzorg ofwel vervangende zorg aan huis

·         klussen in en om het huis

·         een mantelzorgcoach.

Als er behoefte is aan iets anders, kan de mantelzorger dat ook aangeven.

Mantelzorgers kunnen contact opnemen met Welzijnskompas

Mantelzorgers die gebruik willen maken van de regeling, kunnen contact opnemen met Welzijnskompas. Dat kan via telefoonnummer 0252 757 100 of e-mailadres [email protected].