14 maart 2014

Reacties stellingen Witte Weekblad – Gemeenteraads- verkiezingen 2014

De politiek moet er meer aan doen om het centrum weer te laten leven

Eens
Het plan Hart voor Hillegom mét Henri Dunantplein moet zo snel mogelijk tot uitvoering gebracht worden. Daardoor wordt een centrum gecreëerd waar het gezellig boodschappen doen en winkelen is en waar ondernemers weer durven te ondernemen. Terrassen kunnen dit ondersteunen. Kortstondig parkeren op het Henri Dunantplein moet mogelijk zijn om de winkeliers te ondersteunen en vestiging van de bibliotheek in het centrum kan extra bezoek naar het centrum trekken. Het CDA is geen voorstander van volledige afsluiting van de van Meerbeekstraat. In plaats van het uitvoeren van de 3e fase van de N208 steekt het CDA liever geld in de ontwikkeling van het centrum van Hillegom.

De Duinpolderweg moet er absoluut komen

Oneens
Nee, de voorwaarden waaronder de Duinpolderweg er alleen kan komen zijn dat deze leidt tot minder verkeersbewegingen in het centrum van Hillegom waardoor de leefbaarheid toeneemt, als de economische waarde voor Hillegom en de regio wordt aangetoond en er een flinke financiële bijdrage door andere overheden geleverd wordt. Als blijkt dat de Duinpolderweg waardevol genoeg is om aan te leggen dan moet dit ondergronds gebeuren tot in de Haarlemmermeer om de mooie en (historisch) waardevolle bollen-, bos- en poldergronden te behouden en de leefbaarheid voor de bewoners van het betrokken gebied niet aan te tasten.

Hillegom moet jongeren in eigen dorp weten te houden

Eens
Jazeker, voor een gezonde toekomst van Hillegom is dat essentieel. Hillegom ontgroent waardoor  scholen minder leerlingen krijgen, verenigingen en maatschappelijke instellingen minder leden en winkeliers minder klanten. Hierdoor wordt de betaalbaarheid van deze faciliteiten een probleem. Het CDA vindt het daarom noodzakelijk dat zoveel mogelijk jongeren in Hillegom blijven zodat er voldoende goede scholen blijven, het rijke verenigingsleven en de sociaal-culturele instellingen die zo belangrijk zijn voor de Hillegomse samenleving kunnen blijven bestaan en de winkeliers hun brood kunnen verdienen. Om de jongeren in Hillegom te houden moet er voldoende voor hen gebouwd worden en moeten daar startersleningen voor beschikbaar zijn.

Er moet meer sociale woningbouw in Hillegom komen

Eens/Oneens
Het CDA vindt dat er voldoende (!) en dus niet bij voorbaat méér sociale woningbouw moet komen. Er moet naar een evenwichtige opbouw van de Hillegomse bevolking en betaalbare woningen voor  verschillende inkomensgroepen worden gestreefd. Door dit laatste ontstaat er doorstroming op de woningmarkt. Momenteel wordt onderzocht aan welke woningen behoefte is en naar deze behoefte moet worden gebouwd. Sociale woningbouw is daarbij heel belangrijk. Starters en ook anderen die hierop aangewezen zijn moeten een woning kunnen krijgen. Door voldoende voor starters en generatiebestendig te bouwen blijven de jongeren in Hillegom en wordt de Hillegomse woningmarkt flexibel. Startersleningen zijn hierbij van groot belang.

Het college is duurzaam bezig

Eens
Hillegom neemt op de Gemeentelijke Duurzaamheidsindex de 60e plaats in van 408 gemeenten. De gemeente koopt duurzaam FSC-hout en papier in en staat daarmee in de top 25 van 200 gemeenten die aan dit onderzoek deelnamen. Het energieverbruik en de luchtkwaliteit is beter dan gemiddeld in Nederland. Toch streeft het CDA naar verdere verbetering en vindt dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft voor de toepassing van zonnepanelen, LED-verlichting en andere energiezuinige en –opwekkende technologieën. Tevens wil  het CDA  een stimuleringsregeling voor de inwoners om hen in staat te stellen deze producten aan te schaffen en zo een bijdrage te leveren aan een nog duurzamer Hillegom.

Herbestemming van panden en grond moet makkelijker worden

Eens
Langdurige leegstand leidt tot verloedering en dat is niet goed voor Hillegom. Om die reden zou er altijd met een positieve insteek gekeken moeten worden naar een verzoek tot herbestemming. Er kan hierbij gedacht worden aan het ombouwen van kantoorpanden of historisch waardevolle bollenschuren tot woonruimte. Tevens zou op gronden met een bepaalde bestemming, al is het maar tijdelijk, afwijkend gebruik mogelijk moeten kunnen zijn om zo ondernemers de kans te geven alternatieve initiatieven te ontwikkelen. Het moet echter geen rommeltje worden in Hillegom en dus is het van belang te kijken of herbestemming passend is in de omgeving.

De gemeenteraad staat te ver van de burger af

Oneens
Ondanks het ‘oneens’ kan het zijn dat de inwoners dit zo ervaren omdat de gemeenteraad soms spreekt over zaken die ver van de inwoners af staan zoals bijv. bestemmingsplannen. De CDA-fractie neemt beslissingen echter zeker niet alleen aan de vergadertafel. Belanghebbenden wordt actief om informatie gevraagd, er wordt ter plekke georiënteerd, u bent uitgenodigd voor de fractievergadering wanneer u iets wilt toelichten of bespreken en via e-mail, telefoon of op straat kunt u de vertegenwoordigers van het CDA benaderen. Op deze manier luisteren wij naar de  inwoners van Hillegom. Dat zullen wij ook de komende periode doen!

De werkzaamheden aan de N208 hadden na het overschrijden van het budget stopgezet moeten worden.

Oneens
De huidige coalitie Bloeiend Hillegom, VVD, D’66 en PvdA heeft door een verkeerd contract en mismanagement voor het grootste financiële debacle uit de Hillegomse geschiedenis gezorgd. Toch is het CDA van mening dat niet gestopt moest worden. Het plan voorziet in veilige vrijliggende fietspaden en zorgt voor een gelijkmatiger doorstroming op de belangrijkste verkeersader van Hillegom. Het CDA is daar voorstander van. De 3e fase van de herinrichting N208 zou wat het CDA betreft wel uitgesteld moeten worden. Het CDA gebruikt dit budget liever voor belangrijke herinrichtingsplannen als het winkelcentrum, de Triangel (oude woningen Leidsestraat), Henri Dunantplein etc. Daar kan Hillegom echt van opknappen!

De gemeente Hillegom is niet voorbereid op het lokale zorgstelsel

Eens
Er wordt hard gewerkt om ervoor te zorgen dat Hillegom per 1 januari 2015 de zorgtaken kan uitvoeren die naar de gemeente overgeheveld worden. Het CDA vindt het prima dat dit beleid binnen Holland Rijnland wordt voorbereid. Hillegom is een te kleine gemeente om dit zelf voor elkaar te krijgen. Wat het CDA betreft trekken de Duin- en Bollenstreekgemeenten gezamenlijk op als het gaat om de uitvoering. De financiële risico’s zijn te groot voor een individuele gemeente. Inwoners die daadwerkelijk zorg nodig hebben, welke dan ook, moeten dicht bij huis terecht kunnen. Een lokaal loket en zoveel mogelijk lokale hulp is noodzakelijk.