29 juli 2020

Blog Karin Hoekstra | Zomer 2020: even stilstaan

Zomer 2020

De scholen zijn dicht, mensen houden thuis vakantie of gaan voorzichtig toch weer op pad, een enkele toerist bezoekt ons dorp, het reces is begonnen. We zijn eraan toe na zo’n raar half jaar. In deze blog kijk ik terug op het afgelopen half jaar.

Covid -19

Voorjaar 2020. We waren druk met het omgevingsplan, met bezoeken aan de wijk, met mooie bijeenkomsten om inwoners te betrekken bij beleid en nieuwe plannen, toen opeens alles stil kwam te liggen. Onwerkelijk: Covid-19 ver weg en toch dichtbij. Thuiswerken, horeca en scholen dicht, geen bezoek in zorginstellingen, geen voetbal, geen inspraakavond, geen toeristen, alleen wijzelf konden op een dagelijks ommetje genieten van de mooie bollenvelden. Op het gemeentehuis waren we druk met bedenken hoe we ons dorp moeten inrichten om anderhalve meter afstand te kunnen houden, voorzieningen en ondernemers overeind kunnen houden, mensen met een cruciaal beroep kunnen steunen en hoe we het thuiswerken en digitaal vergaderen mogelijk maken.

Ik denk dat we veel geleerd hebben in deze periode: hoe digitaal vergaderen werkt, wat een rust het geeft wanneer er geen vliegtuigen overgaan, wat een tijd het scheelt wanneer reistijd vervalt en wat fijn het is om even bij je ouders langs te gaan. En wat waren we blij dat er vanaf juni steeds weer wat meer mocht. Basisscholen, restaurants, sportscholen, winkels, zorginstellingen en niet te vergeten de kappers weer open; ons normale leven konden we weer een beetje oppakken, wat voelt dat fijn. Maar daarmee werd ook het virus vergeten, het voelde nog veel verder weg en de voorzorgsmaatregelen van anderhalve meter afstand werden minder in acht genomen. Waar we in april nog met een grote boog om iedereen heen liepen, we schoongemaakte karretjes in de supermarkt kregen en we in de file bij de gemeentewerf stonden, gingen we in juli weer genieten op de terrasjes, naar de kapper en vergaten we de boodschappenkarretjes schoon te maken. En dan nu, halverwege juli 2020, de wake up call. Een uitbraak van Covid -19. Het virus is niet weg. Het kan snel om zich heen grijpen. Het is belangrijk dat we alert blijven!

Duurzaamheid

Een belangrijk onderdeel in mijn portefeuille is duurzaamheid. Hoe kunnen we in Hillegom wonen en werken op een manier zodat ook onze kinderen net zo fijn kunnen wonen en werken in Hillegom als wij. Hoe kunnen we zorgen dat People, Planet en Profit goed in balans zijn met elkaar. We zijn druk met de klimaatverandering: wat kunnen we doen om warmte maar ook extreme regenbuien op te vangen? Wat kunnen we doen om ons energieverbruik te verlagen, en de energie die we gebruiken duurzaam op te wekken? Hoe kunnen we onze huizen verwarmen zonder fossiele brandstof. Maar vanuit duurzaamheid kijken we ook, naar duurzame relaties tussen mensen. Hoe zorgen we dat in Hillegom iedereen mee kan doen, betrokken is. Hoe kunnen we zorgen dat mensen zich prettig voelen en de kwaliteit van leven in Hillegom hoog scoren. Bij duurzaamheid spelen veel vragen, vragen waar we samen een antwoord op moeten vinden. Want samen maken we Hillegom, tot Heerlijk Hillegom.

Ik ben benieuwd wat we nog gaan meemaken met Covid 19. Ik hoop dat we de positieve dingen kunnen behouden. Minder snel de weg op gaan om iemand te spreken, omdat we nu ontdekt hebben dat ook met videobellen een afspraak te maken is. Wat een rust gaf dat op de weg en in de lucht. Blijven we kijken hoe het met de buurvrouw, onze ouders en kwetsbare mensen gaat? Want wat wordt het gewaardeerd wanneer we even langsgaan. Blijven we ook onze waardering uitspreken voor al die mensen in cruciale beroepen? Zij staan toch altijd maar klaar voor ons of onze naasten. Wat hebben er veel mensen hun huis opgeruimd en opgeknapt, ik hoop dat tegelijkertijd is gekeken naar het isoleren van het huis en het vergroenen van de tuin. En wat zien we veel mensen ommetjes door het dorp maken, en hun waardering uitspreken voor ons mooie dorp. Zouden we dat vast kunnen houden en een beetje trots kunnen blijven op ons dorp?

Wake up call

Covid 19 is een wake up call, we hadden het druk, volle agenda’s en vele contacten. Laten we de komende vakantieperiode gebruiken om na te denken of dat is waar we naar terug willen, of dat we toch iets van de rust en de aandacht voor onze naasten van de afgelopen periode willen behouden.

Karin Hoekstra

Wethouder Hillegom