25 augustus 2022

CDA HW brengt bezoek aan melkveebedrijf

Op de valreep van het politieke seizoen en de ‘vooravond’ van een hete zomer nam CDA Hoeksche Waard zaterdag de temperatuur op bij Kors en Paula Oudijk, trotse eigenaren van Melkveebedrijf K. en P. Oudijk in Strijen. Basjan Niemansverdriet, Jeanette Kuipers-van Nugteren en Paul Rijken stelden namens de fractie vast, dat familie Oudijk de koffie en het hart voor de sector goed warm hadden en het hoofd koel.

Wind zaaien

Samen blikt het gezelschap terug op een maand waarin het kabinet een storm van protest oogstte met de ‘kleurplaat’ van minister Van der Wal en een ‘perspectief brief’, die alles wat je kan bedenken naar voren bracht, behalve perspectief. En dat heb je nodig als ondernemer: duidelijkheid en perspectief. Wil er iets van de aanpak komen, dan zal het kabinet moeten bijdraaien. Kors en Paula zetten in het verleden samen al zat ontwikkelstappen. Met niet één, maar twee opvolgers oriënteren zij zich op verdere ontwikkeling en verduurzaming van het bedrijf. Zonnepanelen, windmolen en het optimaal benutten van de mest/nutriëntenstromen. Goed voor klimaat en milieu, goed voor de portemonnee. Maar ja, dan moet je wel weten, dat waar je nu in investeert, aan de eisen blijft voldoen tot en met de terugverdientijd. Liefst nog wat langer natuurlijk. En die duidelijkheid moet de overheid bieden.

Mistig zonnetje

Kors en Paula horen dan ook graag wat het CDA de afgelopen maand heeft gedaan om het kabinet op andere gedachten te brengen. Dat is bést veel. Via het CDA Agro-netwerk is met bevlogen leden in het hele land inhoudelijke input en druk geleverd om de kleurplaat van tafel te krijgen en een 180⁰ koerswijziging te bewerkstellingen: van top-down afdwingen naar bottom-up ontwikkelruimte bieden. Mede door die druk stuurde minister Van der Wal vrijdag ‘een stand van zaken’ brief, waarin zij per direct een half miljard Euro aan versnellingsgeld ter beschikking stelt aan de provincies. Hoewel de brief mistig is geschreven, wordt voor wie door ambtelijke taal heen kan prikken een nieuwe koers zichtbaar.

Fractievoorzitter Paul Rijken nam initiatief voor een motie om de agrarische sector in de Hoeksche Waard zelf met een aanpak te laten komen.

Hoewel één zwaluw nog geen zomer maakt, begint de zon dus op steeds meer plekken door de mist te prikken. Vanuit die gedachten wenst het CDA Hoeksche Waard u een zonnige zomer en zien we u graag terug voor een nog zonniger najaar!

#nofarmersnofood #hoekschewaard #boeren #agrarischesector #perspectief #cdahw