19 september 2022

CDA HW op bedrijfsbezoek bij Viscon

CDA Hoeksche Waard gelooft in de kracht en creativiteit van de Hoeksche Waardse ondernemers. Zij zijn de aanjagers van onze economie en werken gedreven aan producten en diensten voor een betere toekomst. Niet zelden werken Hoeksche Waardse ondernemers in alle rust en bescheidenheid aan wereld veranderende ontwikkelingen. Het CDA zoekt deze ondernemers op om met hun te spreken over het verleden, heden en de toekomst: wat gaat goed, wat kan beter? Afgelopen vrijdag 17 september mochten wij te gast zijn bij de machinefabriek van de Viscon Group in ’s-Gravendeel. Wij spraken daar met Charlotte Langerak – Visser, hoofd strategie (CSO) van de Viscon Group. Een vrouw aan het hoofd van een bedrijf met een missie: “a world in which people, plants and animals can thrive".

Met Charlotte Langerak spraken we over de uitdagingen van deze tijd. Met stip op nummer één staat de ‘War on talent’: het is steeds moeilijker om de technische medewerkers te vinden die innovatieve bedrijven in Nederland nodig hebben voor hun business. In deze strijd om talent zijn de bereikbaarheid van Viscon, de beschikbaarheid van  woningen en de aanwas van technisch, praktisch geschoolde werknemers dé uitdagingen voor Viscon. Wat Viscon zelf kan doen, doet Viscon. Zo kocht Viscon een aantal appartementen om werknemers snel te kunnen huisvesten, heeft Viscon een uitgekiend talentenprogramma (inclusie auto als de talenten van ver moeten komen) en zegt Viscon nooit ‘nee’ tegen een rondleiding voor leerlingen op basis- en middelbaar onderwijs. We bespraken welke punten de gemeente beter om Charlotte verder te helpen in haar missie. Al met al een zeer inspirerend en geslaagd bezoek. Dank aan @CharlotteLangerak-Visser @VisconGroup! Wordt vervolgd!

Weetjes

De 4e generatie van de familie Visser runt nu het familiebedrijf, dat in 1927 begon met automatisering in – hoe kan het anders – de vlasindustrie. In 1967 verlegde en verbrede Viscon zijn activiteiten naar automatisering in de tuinbouw, pluimveesector, logistiek en versproducten. De vernieuwing die Viscon bracht in de Nederlandse Agro & Food werd door de 2e generatie Visser aan de man gebracht over de hele wereld, van Rusland tot Mexico. Kwam de Russische minister van landbouw op werkbezoek. Dan werd die gewoon bij de familie Visser thuis op de koffie ontvangen. Zo geschiede dat Nederland mede dankzij familiebedrijf Visser wereldleider is geworden in automatisering in de tuinbouw en pluimveehouderij. Vandaag de dag heeft Viscon Group 300 medewerkers in dienst en is actief in 77 landen.