10 juli 2023

CDA HW wil oplossing voor spoedmedicijnen

CDA Hoeksche Waard wil oplossing voor spoedmedicijnen

De beschikbaarheid van spoedmedicatie houdt de gemoederen in de Hoeksche Waard al langere tijd bezig. Door het sluiten van de dienstapotheek in Klaaswaal moeten inwoners in de avond en nacht en ook in het weekend naar een spoedpost buiten het eiland om aan noodzakelijke medicijnen te komen. Een zeer ongewenste situatie vindt raadslid Jolanda Koning van CDA Hoeksche Waard. Daarom bracht ze een creatieve oplossing in: de medicijnrobot. Deze robot verstrekt medicatie buiten kantooruren en in de weekenden en beschikt over een controle- en identificatiesysteem dat direct communiceert met een medewerker van de dienstapotheek in Rotterdam of Dordrecht. Deze oplossing is al succesvol gebleken in andere gemeenten en zou ook in de Hoeksche Waard veel zorgen en problemen weg kunnen nemen, zeker met de aankomende renovaties van de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel in het vooruitzicht. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die op de huisartsenpost zijn geweest en met spoed antibiotica of pijnstillers nodig hebben. Het college van B&W van Gemeente Hoeksche Waard zegt op vragen van CDA Hoeksche Waard in gesprek te gaan met betrokken partijen om de mogelijkheden te verkennen naar een medicijnrobot binnen de gemeente.

Foto: Een voorbeeld van een medicijnrobot