11 april 2024

Drukbezochte ALV met boeiende spreker

De ALV van 20 januari '24 was een drukbezochte en sfeervolle bijeenkomst.

David Los uit Oud-Beijerland werd unaniem verwelkomd als penningmeester.

Er werd opgenomen met de begroting 2024

En fractievoorzitter Paul Rijken deelde een terugblik op het jaar politieke 2023 inde gemeente Hoeksche Waard.

Ook was er een lezing van dr. CP (Cees) Veerman over de toekomst van de Christendemocratie.

Tijdens onze ALV-vergadering op 20 januari jongstleden heeft Cees Veerman in een boeiende lezing zijn visie gegeven over de toekomst van de Christendemocratie.

Het tijdsbeeld
Veerman is van mening dat onze (universele) waarden wereldwijd onder (grote) druk staan. In onze maatschappij hebben zich de laatste jaren vele (grote) veranderingen voltrokken, zoals een doorgeslagen individualisering. Het individu staat nu centraal. De speelt gemeenschap geen rol meer. We leven niet meer samen, maar 'alleen', ieder voor zich. Bovendien gaat het in onze maatschappij meer om de vorm dan om de inhoud. We leven in een beeldcultuur, waarin iedereen zich presenteert en manifesteert via sociale media. De invloed en macht van deze media is erg groot. Dit mondt vaak uit in manipulatie.

De toekomst
Mensen zoeken naar zekerheid en houvast, naar vaste waarden. Er is geen principe meer. Het probleem is doorgeslagen relativisme. Veerman vindt daarom dat het CDA weer de boer op moet met vaste waarden en daarmee nieuwe wegen moeten inslaan: ' Neem besluiten die herleidbaar zijn tot een van de uitgangspunten van het CDA, zoals gespreide verantwoordelijkheid, rentmeesterschap of solidariteit'.
En richting de politiek zegt hij:  'Lever in plaats van alleen beloven. Neem de dingen die je hoort en ziet serieus en doe er iets mee! Wees vooral niet arrogant en intimideer nooit, maar geef hoop aan mensen'.

Samengevat
Gebruik je gezond verstand. Werk vanuit een onzichtbaar historisch: kijk goed naar het verleden en leer daarvan. En, handel met een warm hart met het oog op de ander. Oordeel niet te snel over die ander, maar laat je oordeel eerst rijpen.