14 december 2022

Mantelzorgcafé over 'zorgen met'

Elke laatste zaterdag van de maand wordt het Mantelzorgcafé in Alerimus locatie de Buitensluis (‘bij Amalia’) georganiseerd door Piet de Groot en Elly Vink. Als ervaringsdeskundigen weten zij belangrijke thema’s onder de aandacht te brengen. Deze keer het thema ‘Zorg en Ondersteuning in de Wijk’.

Wijkverpleegkundigen Gert-Jan Bleeker en Zerina van IJzendoorn vertelden over de verandering van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen met’. De verandering heeft als doel de zelfredzaamheid van de zorgvrager te ondersteunen. En ‘zorgen met’ is met de mantelzorger, hulpmiddelen en technologische innovaties (ter ondersteuning van zowel de zorgvrager als de mantelzorger) en de wijkverpleging. Zo hebben de wijkverpleegkundigen een koffer met 15 hulpmiddelen bij zich om het aanbod van hulpmiddelen duidelijk te maken.

Gemeenteraadslid Jolanda Koning kreeg van de aanwezige mantelzorgers en van de cliëntenraad de Buitensluis nuttige ideeën voor efficiëntere processen mee. Dank daarvoor en voor de uitnodiging. Graag doet CDA Hoeksche Waard, op verzoek van de organisatoren, de oproep aan meer zorgvragers en mantelzorgers om deel te nemen aan het Mantelzorgcafé.