18 januari 2023

Motie Lokale Energie opwek en opslag is aangenomen

We zijn verheugd dat de Gemeente Hoeksche Waard al start met het onderzoek naar kleine windmolens bij agrarische ondernemers. Het CDA vindt het belangrijk dat het hele pakket van opwek en opslag en toepassing van duurzame energie in het onderzoek wordt meegenomen. De stappen zijn met elkaar verbonden en het zou jammer zijn als het proces na de energie opwek weer stil zou komen te liggen. We willen tenslotte de versnelling van de energietransitie mogelijk maken en bovendien het voordeel hiervan ook bij de inwoners en ondernemers van de Hoeksche Waard terecht laten komen. En juist daarom de inwoners al vanaf de onderzoeksfase laten meenemen in de ontwikkelingen. En ook belangrijk dat inwoners inkomensonafhankelijk de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan  een energie coöperatie.

Het dictum van de motie is als volgt:

Verzoekt het college om:

• Naast het onderzoek naar mogelijkheden voor de kleine windmolens op eigen erf ook de mogelijkheden naar lokale energieopslag en kleinschalige waterstofproductie in kaart te brengen.
  • In onderzoek ook de koppeling met energievoorziening van de nabijgelegen woningen en andere bedrijven te betrekken.
  • In deze pilot ondersteuning te bieden zodat alle inwoners van de Energie neutrale polder, bij voorkeur d.m.v.  een coöperatie, kunnen deelnemen aan afname van duurzaam opgewekte energie en warmte

Volledige motie: Programmaplan Duurzaamheid Lokale energie- opwek en opslag

Nummer: M004 20 12 2022 De raad van de gemeente Hoeksche Waard, in vergadering bijeen op 20 december 2022,

Constaterende dat: - LTO-Noord-Hoeksche Waard een concreet plan heeft voor een pilot om een Energie neutrale polder te realiseren.

- De gemeente Hoeksche Waard start met een onderzoek naar de mogelijkheden voor kleine windmolens op eigen erf bij (agrarische) ondernemers teneinde daar beleid voor te ontwikkelen.

- De Gemeente Hoeksche Waard de ambitie heeft om in 2040 energieneutraal te zijn

- Er Rijksgelden beschikbaar gesteld zijn om duurzame energieopwek en opslag te realiseren.

Overwegende dat:

- Het goed lijkt om de zelfredzaamheid ook in onze Hoeksche Waardse polders op het gebied van lokale energie- opwek en opslag te bevorderen

- Er lokale ondernemers belangstelling hebben voor lokale energie- opwek en opslag

- Het goed zou zijn om direct, al tijdens de onderzoeksfase, de inwoners en de raad te betrekken bij deze ontwikkelingen

- Een coöperatie de kans biedt om inkomensonafhankelijk deel te kunnen nemen aan de lokale ontwikkelingen voor duurzame energie en warmte

Verzoekt het college om:

- Naast het onderzoek naar mogelijkheden voor de kleine windmolens op eigen erf ook de mogelijkheden naar lokale energieopslag en kleinschalige waterstofproductie in kaart te brengen.

- In onderzoek ook de koppeling met energievoorziening van de nabijgelegen woningen en andere bedrijven te betrekken.

- In deze pilot ondersteuning te bieden zodat alle inwoners van de Energie neutrale polder, bij voorkeur d.m.v. een coöperatie, kunnen deelnemen aan afname van duurzaam opgewekte energie en warmte.

En gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening: CDA Hoeksche Waard Jolanda Koning SGP Gert-Jan Janssens VVD Odila Sibrijns Lokalen HW Erwin Niedeveld WOW Bauke Rinsma GroenLinks Tania Heimans D’66 Pim Booman ChristenUnie Alma Vervelde