
04 december 2025
01 december 2025 1 minuten lezen
Deze woningbouwontwikkeling kent een lange geschiedenis.
Maart 2019 initieerde het CDA een bespreekpunt in de commissie ruimte met de titel: “Het bouwen van woningen in Bleiswijk is urgent omdat oudere- en jongere bewoners anders naar elders zullen vertrekken”.
Daarna volgde een in 2019 een door de Stec Groep uitgevoerde woningbehoefteonderzoek ‘Bleiswijk in beeld’ . Daaruit bleek dat Bleiswijk vooral een kwalitatieve behoefte kent aan gelijkvloerse woningen voor senioren en betaalbare woningen voor starters. Ook werd geconstateerd dat er ruimte is voor instroom van jonge gezinnen uit de regio.
Vervolgens werd voor de locaties Lange Vaart en Merenweg in 2020 de Nota van Uitgangspunten vast gesteld. Vervolgd door het Participatieplan in september 2022. Daarna volgde het Masterplan. Als extra stap in het proces werd er in 2023 een startnotitie opgesteld om uiteindelijk te komen tot het Omgevingsplan Lange Vaart (voorheen bestemmingsplan). Dit werd 27 november 2025 aan de Raad ter besluitvorming voorgelegd. Ter verduidelijking de woningbouw ontwikkeling Merenweg is tussentijds losgekoppeld van Lange Vaart. De oorzaak daarvan ligt in de ontsluitingsproblematiek van dat gebied naar de N209.
Donderdag jl. was het dus zover er moest een laatste klap worden gegeven op “Lange Vaart”.

Charles van Harn diende voor de CDA-fractie een motie in om er bij het college op aan te dringen een alternatieve ontsluiting te kiezen voor drie nog te bouwen vrijstaande woningen langs het langzaamverkeerpad “Lange Vaart”. In de planvorming zou de ontsluiting via het fietspad zijn. Een onwenselijke situatie met als gevolg meer onveilige en verkeersverstorende situaties in de toekomst tussen fietsers en autoverkeer. Deze motie kreeg weinig steun omdat de andere fracties zich strikt hielden aan “de kaders” die voor hen blijkbaar belangrijker waren dan fietsveiligheid. Wel is inmiddels bekend dat één van de drie eigenaren bereidt is om met de gemeente aan tafel te gaan om een alternatieve ontsluiting dan via Lange Vaart te bespreken.
De fractie van Groenlinks had een motie om een onderzoek uit te voeren het percentage sociaal en betaalbaar “tussentijds” te verhogen. Omdat daarvoor geen steun was in de eerste termijn werd deze motie ingetrokken.
De fractie van L3B bracht een motie in te onderzoeken de huisvestingverordening aan te passen zodat inwoners met een sociale en /of economische/ maatschappelijke binding met Lansingerland voorrang kunnen krijgen voor de huur/koop van een betaalbare woning. Dit als voorloper op een in te dienen bespreekpunt februari 2026. Deze motie werd aangenomen.
Het omgevingsplan Lange Vaart is aangenomen. Er kunnen maximaal 125 woningen gebouwd worden waarvan 25% sociaal, 25% betaalbaar en 50% vrijesector. Verwachting is start bouw begin 2027.

04 december 2025

01 december 2025
23 november 2025