17 november 2020

Sterke vrouwen

Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. Maar …. Hoe vertaalt zich dit in de politiek? In de politiek zien we vooral veel mannen. Waar zijn de vrouwen?

Hillary Clinton heeft het geprobeerd: president worden van Amerika. Niet gelukt helaas. Er waren meer vrouwelijke kandidaat-vicepresidenten, maar zij haalden het ook niet. Nu is Joe Biden gekozen, met Kamala Harris aan zijn zijde. Zij is de eerste vrouwelijke vicepresident van de Verenigde Staten, een sterke vrouw. Het echte werk moet nog beginnen, erkent ze. Ze roept alle kinderen op te dromen met ambitie en te leiden met overtuiging. Ze zegt in haar speech: “Ik mag dan wel de eerste vrouw zijn in dit ambt, ik zal niet de laatste zijn. Ieder klein meisje dat vanavond kijkt, ziet dat dit een land van mogelijkheden is.”

Zijn er in Nederland sterke vrouwen actief in de politiek? Ja, zeker! Ik denk aan Khadija Arib, Tweede Kamervoorzitter. Zij ontving een eredoctoraat van de VU dat 6 november uitgereikt is. De VU kende haar de titel toe vanwege haar ‘grote bijdrage aan de positie van migrantengroepen in onze samenleving en haar inzet voor de waarden van de democratie, met speciale aandacht voor de stem van minderheden’. Een sterke vrouw die staat voor de waarden van de democratie.

En hoe is het in Maassluis? Wij hebben een sterke vrouw in het college. Zij durft het aan, samen met twee sterke wethouders uit Vlaardingen en Schiedam, om tegen de stroom in te roeien. De drie vrouwen hebben jeugdhulp in hun portefeuille. De jeugdhulp is regionaal georganiseerd en dat loopt niet bepaald soepel. De invloed om beleid te veranderen is minimaal en de wachtlijsten zijn veel te hoog. Na veel pogingen om beleid te veranderen, hebben de drie wethouders voorgesteld om het roer om te gooien. De drie gemeenteraden hebben toestemming gegeven om uit de gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond (GRJR) te stappen, als hun wensen voor verandering niet ingewilligd worden. Dat vraagt durf. Ik waardeer deze drie wethouders zeer.

Sterke vrouwen. Er zijn er genoeg in onze samenleving. In het vrijwilligerswerk. Of als mantelzorger. De gemeenteraad telt in totaal zes vrouwen, ik ben er één van. Zes van de 23 raadsleden. Te weinig in mijn ogen. De gemeenteraad verdient meer sterke vrouwen. Mocht u nu denken: Misschien is politiek wel wat voor mij? Geef je dan op voor de cursus Politiek Actief! Je krijgt dan inzicht in hoe lokale politiek werkt en hoe jij als raadslid een bijdrage kunt leveren. De cursus start in januari en je kunt je inschrijven bij de griffier per mail: [email protected]. En … deze cursus is niet alleen voor vrouwen, mannen mogen ook! Tenslotte is gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen een belangrijke waarde!

Nu maar hopen dat we de volgende raadsperiode meer sterke vrouwen in de gemeenteraad krijgen!

Henrike Heijboer