Trachycarpus fortunei

De bekendste palmboom van Europa, Trachycarpus fortunei, vindt zijn oorsprong in de bergachtige gebieden van west-, zuid- en midden China, waar strenge winters en lage temperaturen niet ongewoon zijn. Dat maakt deze fortunei erg winterhard. Hij geeft de voorkeur aan koelere klimaten en vermijdt de tropen het liefst. Daarom is hij erg geschikt voor Europese tuinen, waarvoor hij ongeveer 150 jaar geleden naar Europa gebracht is.

De Trachycarpus fortunei is een gemakkelijke palmboom. Er zijn twee dingen waar hij minder goed tegen kan. Hij wil geen nat blijvende grond, dus een goed gedraineerde grond is aangeraden. Verder is hij niet kieskeurig qua grond. Hij kan zelfs redelijk tegen zoutige lucht, waardoor hij prima vlakbij de kust geplaatst kan worden, let wel dit moet op een beschutte plek. Naast nat blijvende grond kan de Trachycarpus Fortunei ook niet heel goed tegen veel wind.

De Trachycarpus staat het liefst op een plek met veel zonlicht. Als je de plant buiten neerzet, kan de palm in de volle zon staan. Bescherm de palm bij nachttemperaturen onder de -15 graden.

Als de Trachycarpus binnen staat, dan is minimaal 5 uur direct zonlicht per dag gewenst. Dit betekent dat je de Trachycarpus het beste voor een raam op het zuiden kan neerzetten. Zorg er voor dat de plant niet verder weg staat dan 2 meter voor het raam. Zorg er ook voor dat het raam hoger en groter is dan de plant. Een raam op het oosten of westen is ook nog mogelijk, plaats de plant dan alleen wel direct voor het raam.

De stekjes zijn beschikbaar gesteld door Chris Verbrugge, een enthousiaste inwoner van Maassluis die als hobbykweker jaarlijks duizenden boompjes kweekt in zijn tuin in Sluispolder Oost. Veel van die stekjes gaan naar projecten buiten de stad, maar deze palm-stekjes mogen wij als CDA Maassluis hier in de stad uitdelen om daarmee anderen te enthousiasmeren voor een groenere stad. "Tegeltje er uit, palmpje erin"