08 maart 2021

Fokker deal

PAPENDRECHT - Vorige week heeft Papendrecht.net een bericht geplaatst van René van Engelen van GroenLinks, waarin hij betoogde dat de Papendrechtse deal met Fokker de oorzaak is van de huidige bezuinigingsmaatregelen.

Sophia de Keizer (VVD), Leon van den Dool (CDA), Pieter-Jan den Dekker (CU) zijn het hier absoluut niet mee eens en reageren als volgt:

"Uit berichten in de media ontstaat de indruk dat de Fokkerdeal zorgt voor schulden bij de gemeente Papendrecht. Het omgekeerde is waar. Verder zijn heel veel Papendrechters trots op dit prachtige bedrijf dat hard werkt aan innovatieve plannen om vliegen schoon en duurzaam te maken. We voelden als CDA, VVD en CU in Papendrecht alle drie spontaan de behoefte te reageren.

De simpele waarheid even kort op een rij gezet. De gemeente Papendrecht is in 2011 een samenwerking aangegaan met Fokker. Een samenwerking gericht op het borgen van (extra)werkgelegenheid voor Papendrecht en de regio Drechtsteden en een langdurige vestiging van Fokker in Papendrecht. Onderdeel was de aankoop en uitgifte van de grond en de gezamenlijke exploitatie van een fabriekshal en hoofdkantoor. Deze deal zorgt voor een positieve kasstroom voor de gemeente Papendrecht wat ook blijkt uit de gemeentelijke jaarrekening. Het omgekeerde is dus waar: zonder deze samenwerking zou de gemeente nog meer moeten bezuinigen!

Inwoners van Papendrecht en werknemers van Fokker zijn verontwaardigd over de berichten, juist in deze tijd. De vliegtuigindustrie heeft het wereldwijd heel moeilijk en toch doet Fokker het juist goed! Verder is er in Nederland een uniek, innovatief en misschien wel een beetje eigenwijs kenniscluster op het gebied van de vliegtuigbouw. Denk daarbij ook aan de kennis over lucht- en ruimtevaart aan de TU in Delft. Dat cluster is van groot belang voor Papendrecht, de regio en Nederland. Het is ook precies wat er nodig is om de vliegtuigbouw te vernieuwen. Er wordt hard gewerkt om schoner vliegen mogelijk te maken. Deze crisis kan een keerpunt worden op weg naar duurzame vliegtuigen en daarin lopen we in Nederland en met Fokker vooraan. Dat maakt Papendrechters enorm trots op ons prachtige Fokker!"