11 juli 2023

CDA teleurgesteld over uitkomsten Kadernota

Afgelopen donderdag 6 juli heeft de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp ingestemd met de Kadernota 2023 en de Jaarrekening over 2022. Wat in de Jaarstukken de boventoon voerde, was het feit dat er een "voordelig resultaat" van ruim € 19 mln. werd geboekt over 2022. Het geld werd toegevoegd aan de algemene reserve. Het CDA Pijnacker-Nootdorp had liever gezien dat de raad met deze incidentele meevaller investeringen had gedaan in de lokale samenleving, maar voor verschillende voorstellen van het CDA was er geen meerderheid. Extra opzienbarend vond het CDA dat een aantal partijen hintten op bezuinigingen vanwege "ravijnjaar" 2026. Volgens fractievoorzitter Janno Meijer was daar nog helemaal geen rede toe: 'Zolang er nog onderhandeld wordt tussen het Rijk en de VNG over het Gemeentefonds én er ook nog eens Tweede Kamerverkiezingen aan komen, lijkt het me wat voorbarig om nu al over mogelijkheden na te gaan denken op welke domeinen we geld zouden kunnen besparen of te overwegen de lokale lasten te verhogen. Bovendien zien we een dergelijk ravijnjaar ons al jaren boven het hoofd hangen. En wat wil? Elk jaar is dat weer drie jaar verder van nu.'

Verschillende ideëen van het CDA Pijnacker-Nootdorp om iets met de overgebleven € 19 mln. te doen, konden niet op steun rekenen. Zo wilde het CDA bijvoorbeeld een actieplan schone stoep, een inventarisatie van de knelpunten die vrijwilligers in onze gemeente ervaren, een wooncentrum in het Dwarskadegebied realiseren, het vrachtverkeer uit de kernen van Pijnacker en Delfgauw weren, verkennen welke mogelijkheden er in onze gemeente zijn om de verkeersveiligheid een impuls te geven en een inventarisatie van nota's die niet langer actueel zijn om te werken aan nieuw, up-to-date beleid. Wel steunden college en raad een mede door het CDA ingezet initiatief van CU-SGP om een hospice te realiseren in Pijnacker. Er ontstond een raadsbrede meerderheid toen het college aangaf gehoor te willen geven aan het verzoek van de raad om behalve een hospice ook een tiny forest te verkennen op de locatie waar het hospice wordt beoogd.

Meer weten over de inbreng van het CDA of de gehele inbreng teruglezen? Lees hieronder verder:

• Voorzitter, allereerst wil ik – namens de CDA-fractie – de ambtenaren en het college bedanken voor de Jaarstukken, Kadernota en de beantwoording van de gestelde vragen.
  • Voorzitter, dan ontkomt het CDA er niet aan een kritische noot te kraken over de Jaarstukken en Kadernota: enerzijds houden wij ontzettend veel geld over: € 19,3 miljoen! Dat proeft een beetje alsof er ruimte is voor meer ambitie, wat ook wel logisch is gelet op hetgeen het college met het hoofdlijnenakkoord is gevraagd uit te voeren. Het CDA wil daarom een poging doen die de ambities wat op te vijzelen. Ik noem maar: een hospice in Pijnacker, een ontmoetingsruimte in Nootdorp, de algehele staat van het beheer van wegen, het groen en speeltuinen, de ondersteuning van ons lokale verenigingsleven en het inlopen van het woningtekort voor senioren en starters.
  • Het college daarentegen lijkt bij tijd en wijle erg voorzichtig om die extra ambitie te vertalen in beleid; vaak met een verwijzing naar de kloof die we in de meerjarenraming altijd weer zien. En altijd weer is dat ongeveer drie jaar van nu. Dat was in 2018 toen ik als raadslid begon en welnu, ook dit jaar is er weer die beangstigende verwijzing naar de grilligheid en onzekerheid rondom het gemeentefonds. Ditmaal in 2026. Voorzitter, met vijf jaar ervaring durf ik de uitspraak wel aan dat het Rijk ons nooit echt laat bungelen. Maar misschien is dat de reden dat de wijze waarop er in Pijnacker-Nootdorp wordt begroot soms lijkt op een stapeling van de ene zekerheid op de andere zekerheid. Met als gevolg dat er voor andere, ook belangrijke zaken ‘geen geld’ is. Daarom vraag ik aan mijn mederaadsleden: voor welke aanvullende ambitie(s) loopt u warm?
  • Wat dan wel weer pleit voor het college is dat de arbeidsmarkt bijzonder krap is: er zijn gewoonweg onvoldoende handen om het werk wat sowieso moet gebeuren uit te voeren. Met die krapte is het stellen van prioriteiten super belangrijk. Zij bijv. de begrootte investeringsbudgetten. Daarvan is maar 48 procent gerealiseerd en ook wordt er voor bijna € 5 miljoen aan budgetten doorgeschoven, waarvan het overgrote deel gelukkig het komende jaar wel kan worden gerealiseerd, zo schat het college in. Maar zelfs daarbij krijgt de raad een winstwaarschuwing dat dit afhankelijk is van de interne capaciteit en het kunnen uitzetten in de markt. Dat baart het CDA grote zorgen. Daarom vraagt het CDA zich af of het college de raad dit najaar nog kan bijpraten over hoe het er in de ambtelijke organisatie voorstaat en hoe er bijv. wordt gestuurd op het (adequaat) invullen van vacatures? We zien daarbij graag dat – wanneer blijkt dat het personeelstekort de organisatie parten blijft spelen – het college een voorstel naar de raad stuurt om als raad integraal te kunnen afwegen of wij prioriteit willen geven aan het een of het ander.
  • Voorzitter dan, bij het doorvragen naar specifieke projecten, zoals bijvoorbeeld realisatie van de metropolitane fietsroute, van groot belang voor de duurzame bereikbaarheid van onze regio, krijgen we dan zicht op een ander probleem. Daar wordt de vertraging veroorzaakt door “financiële en technische complexiteit”. Dit soort antwoorden klinken toch een beetje alsof we het onszelf ook moeilijker maken dan het af en toe is. Het riekt er een beetje naar dat hier en daar ook de bureaucratie ons dwarszit. We horen dit ook in de samenleving, bijv. bij de Sportraad: bureaucratie weerhoudt inwoners er soms van om vrijwilligerswerk te gaan doen. Dat vinden wij geen goede berichten. We lezen in de Telstar over MudMakers en de Kraaienrit; evenementen die er waarschijnlijk mee dreigen op te houden door een toenemend aantal (complexe) regels, bijv. rondom veiligheid, en het aantal verantwoordelijkheden dat er bij de vrijwilligers komt te liggen. Daarom wil het CDA inzichtelijk krijgen wat erbij komt kijken om iets te organiseren en welke regels daar zowel lokaal als landelijk aan worden gesteld. Alleen dan kunnen we daar gericht in schrappen. Want dat dit soort evenementen door blijven gaan, zorgt voor meer gezonde inwoners en verbondenheid. Daarover gesproken: is het college bereid om meer te gaan doen om sporten in de openbare ruimte nadrukkelijk(er) te (gaan) stimuleren?
  • Voorzitter, terugkomend op de gezonde boekhouding zien wij mogelijkheden inwoners te laten meegenieten van het feit dat het onze gemeente financieel voor de wind gaat. Het CDA denkt dan bijvoorbeeld aan het belonen van onze inwoners voor hun goede inzet voor het gescheiden aanleveren van hun afval. En dat kan. Want ook op dat taakveld blijft er dit jaar geld ‘over’. Samen met de VVD denken we daarom na over het reserveren van die overgebleven middelen, specifiek ofwel ter compensatie van het sluiten van de milieustraat in Nootdorp ofwel ter eenmalige verlaging van de afvalstoffenheffing. De laatste tijd zien we ook dat het op steeds meer plekken in onze gemeente weer een beestenbende aan het worden is door de hoeveelheid afval die naast de ondergrondse containers wordt geplaatst. Voorzitter, een oproep aan het college is om – in navolging van Den Haag – te komen met een actieplan Schone Stoep met als doel de hoeveelheid bijplaatsingen te beheersen en de ervaren overlast terug te dringen.
  • Voorzitter dan het volgende: bij ongeveer de helft van de verkeersongevallen in Pijnaker-Nootdorp gaat het om eenzijdige ongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. Het college wijt dit aan het toegenomen gebruik van de e-bike. Ook landelijk zien we die ontwikkeling. Tegelijkertijd zien wij ook dat er veel potentie is voor eenzijdige ongevallen door te smalle fietspaden, achterstallig wegbeheer, een overvloed aan loze paaltjes en straatmeubilair en roekeloos rijgedrag. Is het college bereid onderzoek te laten doen naar hoe de stijging van het aantal eenzijdige ongevallen af te remmen en te verkennen welke maatregelen er mogelijk zijn om het aantal ongevallen te doen dalen? En is het college daarbij bereid om te verkennen of het in de centra van Pijnacker en Delfgauw verboden kan worden om daar met een vrachtwagen doorheen te rijden, m.u.v. bestemmingsverkeer?
  • Voorzitter, nog altijd is het CDA een groot voorstander van het bouwen van nieuwe woningen in onze gemeente. Dit vergroot de kans op een lokale wooncarrière voor onze inwoners. Dat willen we zoveel mogelijk realiseren voor mensen die hun wooncarrière hier willen starten, maar evengoed voor hen die hun wooncarrière in Pijnacker-Nootdorp willen beëindigen. Daarom zal het CDA donderdag (1) een motie indienen om te onderzoeken of we in het Dwarskade-gebied een wooncentrum kunnen realiseren waar voor beide doelgroepen aan die lokale wooncarrière concreet gebouwd kan worden en (2) een motie indienen die de realisatie van een hospice in Pijnacker weer een stap dichterbij brengt. We zijn er bijna.Dat gezegd hebbende, signaleert het CDA wel dat we er al jaren van uitgaan dat er in elke woning 2,5 mensen wonen. Wij vragen ons af of die 2,5 voor de toekomst wel reëel is, vooral omdat we dus vooral beogen te bouwen voor jeugd en senioren: die wonen vaak met minder in een woning. Daarom vraagt het CDA zich af of we, gelet op ons woningbouwprogramma, niet beter kunnen gaan rekenen met kleinere huishoudens? En voorzitter, een volgende vraag is dan of dat invloed heeft op onze (meerjaren)begroting? Voorzitter, ook voor spoedzoekers hint het CDA inmiddels al jaren op het realiseren van flexwoningen. Inmiddels heeft het Rijk een interessante regeling waardoor het langdurig beschikbaar hebben van een en dezelfde locatie niet meer nodig is. Concreet vragen wij ons daarom af wanneer we hier van het college nu eens concrete plannen voor kunnen verwachten?
  • Voorzitter, wij zijn een partij van ontmoeten en naar elkaar omkijken. Daarom vond mijn fractie het ontzettend jammer dat we pas zo kort voor behandeling van de Kadernota de nota over de ontmoetingsruimte in Nootdorp ontvingen. Omdat voor ons nog altijd vaststaat dat die ruimte voor ontmoeten broodnodig is, pakken wij hierop verder door na het zomerreces.
  • Als het gaat om omzien naar elkaar zien we – vooral waar het gaat om ambulante jeugdhulp – nog altijd teveel aanbieders. Daar blijven we aandacht voor vragen. Lukt het dit college het aantal aanbieders terug te dringen zodat de jeugd die échte, vaak intensieve(re) hulp nodig heeft die ook krijgt? En als het over jeugd gaat zien wij ook uit naar resultaten van het pad dat u bent ingeslagen met het onderwijs om het labelen van kinderen te verminderen. Het CDA wil dat er breder gekeken wordt naar de talenten van kinderen, want er valt veel voor te zeggen om niet alle kinderen naar het vwo en de universiteit te sturen.
  • Zoals het CDA al eerder heeft bepleit zijn er grenzen aan zelfredzaamheid. En dat geldt niet alleen voor de jeugd en voor ouderen; ook gewone mensen lopen tegen de grenzen van wat zij zelf kunnen oplossen aan. De radeloosheid die je soms bij mensen bespeurt gaat ons aan het hart. Daarom voorzitter, blijven wij een absoluut voorstander van een lokale ombudsfunctie voor Pijnacker-Nootdorp. Veel van de problemen waar inwoners bij onze fracties voor aankloppen, moeten we namelijk niet maken tot een zaak waar wij ons politiek over buigen. Die verdienen het om een onafhankelijk luisterend oor te vinden die met hun probleem aan de slag gaat.
  • Voorzitter, met de door ons gedane voorstellen zou ons college haar creativiteit wederom kunnen bewijzen. Ik nodig de andere fracties daarom uit te kijken welke van die voorstellen zij kunnen steunen opdat het overgebleven geld prima worden gerecycled. Zo geven we ook het goede voorbeeld aan onze inwoners.