30 oktober 2023

College beantwoordt vragen over CulturA & Zo

Op 5 oktober​ hebben de fracties van CDA en VVD vragen gesteld over het Plan van aanpak CulturA & Zo, wat het college eerder naar de raad heeft gestuurd. De fracties wilden onder andere weten waarom het relatief lang heeft geduurd voor men met een plan van aanpak voor het onderzoek naar de noodzaak van de aanvullende subsidie aan CulturA kwam, maar ook hoe de onafhankelijkheid van dit onderzoek wordt gewaarborgd, daar het onderzoek in samenwerking met CulturA & Zo wordt vormgegeven.

In antwoord op de vragen geeft het college aan dat de voorbereidende werkzaamheden voor het onderzoek zijn afgestemd op de andere werkzaamheden van de ambtelijke organisatie en CulturA & Zo. Daarnaast zijn er, al voor de vaststelling van het plan van aanpak, diverse voorbereidingen voor het onderzoek in gang gezet met CulturA. Men is ook reeds begonnen aan de voorbereiding voor de nieuwe businesscase. De onafhankelijkheid van dit onderzoek komt volgens het college niet in het geding door de betrokkenheid van CulturA, ook al wordt het onderzoek naar de maatschappelijke waarde door medewerkers en vrijwilligers van CulturA & Zo uitgezet. Voor de businesscase geldt dat er een beoordeling plaatsvindt door een onafhankelijke derde.

De fracties van CDA en VVD hebben ook gevraagd naar een afwegingskader wat CulturA & Zo kan gaan gebruiken om in de toekomst af te wegen of zij wel of geen medewerking verleend aan een partij die behoefte heeft aan het huren van ruimtes bij CulturA. Eerder gaven het college en CulturA aan dat op dit moment een dergelijk kader niet bestaat en dat er eigenlijk altijd medewerking wordt verleend. In antwoord op de schriftelijke vragen laat het college nu weten dat CulturA & Zo al werkt met een afwegingskader om te kunnen bepalen onder welke vorm van gebruik (van de ruimtes) een initiatief valt. Woordvoerder Janno Meijer reageert: 'Dat is geen antwoord op wat wij hebben gevraagd. Wij willen dat het college duidelijke kaders meegeeft aan CulturA & Zo over wanneer zij wel of geen medewerking verleend aan initiatieven. We willen voorkomen dat de werknemers en vrijwilligers van CulturA altijd aan het werk zijn, omdat zij geen mogelijkheid hebben om verzoeken af te wijzen.' 'Bovendien', zo vervolgt Meijer, 'moeten we scherp zijn op de kosten die worden gemaakt voor de coördinatie van de lokale en sociale programmering, omdat dit de reden is waarom de gemeenteraad vorig jaar heel laat in het proces werd geconfronteerd met een benodigde aanvullende subsidie voor CulturA.'

Het college heeft nu aangegeven dat de raad wordt uitgenodigd om als participant deel te nemen aan het onderzoek naar de maatschappelijke waarde. Uiteindelijk zal de raad het onderzoek ontvangen en betrekken bij de besluitvorming over de nieuwe businesscase voor CulturA & Zo.

Foto door AD Delft.