21 mei 2023

Janno Meijer vijfde bij tweede NK voor raadsleden

Op vrijdag 19 mei vond het tweede NK voor raadsleden plaats. Aldaar won Bas Belder (tevens CDA) uit Berkenwoude de officieuze titel van Nederlands Kampioen wielrennen voor Raadsleden. Janno Meijer werd daarbij vijfde. Hij vond het niet erg dat hij buiten de prijzen viel: 'Er won een CDA-er en winst voor onze partij is tegenwoordig best bijzonder te noemen!'

Belder, uit de gemeente Krimpenerwaard, was met een vroege demarrage op een kilometer voor de meet de andere deelnemers te snel af. Meijer ligt toe: 'Toen Bas vertrok zat iedereen naar elkaar te kijken. Ik voelde me niet geroepen het gat dicht te rijden naar iemand die voor dezelfde ploeg rijdt.' Meijer kon er achteraf wel om lachen dat hij - na een verdienstelijke derde plaats vorig jaar - nu "slechts" vijfde werd. 'Ik heb gewoon geen sprint in de benen. Ik kan alleen lang redelijk hard fietsen. En misschien dat ik ook al wel iets teveel had gedaan eerder deze week.' Janno was het enige raadslid wat namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aan de start verscheen.

Sportservice Veenendaal organiseerde het NK voor de tweede maal , als onderdeel van het wielerprogramma Veenendaal-Veenendaal. Nadat de profkoers voor vrouwen de finish in Veenendaal was gepasseerd, werd het aangepaste parcours voor de raadsleden vrijgegeven. De titelverdediger Peter van Dijk (VVD) uit Roelofsarendsveen ontbrak omdat hij inmiddels geen raadslid meer is.