29 juni 2022

Openbare toiletten in Pijnacker-Nootdorp: waar te vinden?

De Maag Lever Darm Stichting heeft eerder een oproep gedaan voor meer toegankelijke toiletten in centra van gemeenten en buitengebieden en noemde Pijnacker-Nootdorp als voorbeeld. Op verzoek van Anne Volkers is hiervoor veel aandacht gevraagd vorige periode en zelfs een initiatiefvoorstel ingediend. De openbare toiletten zijn zeer welkom.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een derde van de Nederlanders stelt dat hun levenskwaliteit eronder lijdt, een vijfde blijft soms tot regelmatig thuis wanneer zij bang zijn op pad geen toilet te vinden. Bij navraag bij de wethouders Jense en Hennenvanger bleek dat de gemeente inmiddels in aangesloten bij HogeNood app. Via deze app kunnen mensen kijken waar toiletten in de buurt zijn. In Pijnacker hebben o.a. het gemeentehuis, bibliotheek Pijnacker, Brasserie Brocante en bakkerij Van Maanen zich aangesloten. In Nootdorp is al geruime tijd een openbaar toilet onder de roltrap bij het pleintje en CulturA & Zo (foto).

"Het is goed om te zien dat deze locaties deze mogelijkheid bieden, maar we hopen dat er mogelijk nog meer bij komen in de toekomst. Ook in Delfgauw", aldus Monique de Veld. "Daarom heeft het CDA wel gevraagd om meer communicatie naar onze inwoners ook voor wat betreft de groengebieden, zodat zij weten waar zij terecht kunnen. Inwoners moeten zonder teveel gedoe gewoon naar het toilet kunnen.