20 februari 2024

Pijnacker-Nootdorp meest geëlektrificeerde gemeente van Zuid-Holland

Vergelijkingssite Slimster, heeft een zogenaamde Eco-Electric Index (EEC) ontwikkeld, waarmee aangegeven wordt in welke mate een gemeente geëlektrificeerd is. Hierin tellen productie van eigen stroom, elektrisch rijden en elektrisch verwarmen (warmtepomp) mee. Deze drie zaken zijn een maat voor het besparen/voorkomen van CO2 uitstoot en dus een maat voor de verduurzaming van een gemeente.

Pijnacker-Nootdorp is de best scorende gemeente van Zuid-Holland en staat in de top 5 van heel Nederland. Dit past bij de kenmerken van Pijnacker-Nootdorp (relatief nieuwe huizen) en het duurzaamheidsbeleid (stimulering van zonnepanelen en elektrisch rijden). Wethouder energietransitie Frank van Kuppeveld zegt hierover: “Wij zijn verheugd om te zien dat we het goed doen in vergelijking met andere gemeentes en het geeft energie om verder te gaan met het gasloos verwarmen van huizen, stimulering van elektrische auto’s en uiteraard het opwekken van energie met zonnepanelen.”