06 november 2022

Samen met het hospicebestuur alles-op-alles voor de realisatie van een hospice in Pijnacker

Initiatiefnemers CDA en CU/SGP hebben samen met Eerlijk Alternatief een motie ingediend, waar het college wordt opgeroepen om samen met het hospicebestuur van Koningshove alles op alles te zetten voor de realisatie van het hospice in Pijnacker en de raad hierover uiterlijk 16 december te infomeren.

Op dit moment zit het bestuur in een vicieuze cirkel. Daar de gemeente geen gemeentegarantie kan geven, vanwege onvoldoende duidelijkheid over de financiële robuustheid van het plan is, werkt de bank niet mee zonder gemeentegarantie. Dat daarnaast sponsoren pas geld over maken bij een gemeentegarantie, vormt op dit moment de bottleneck voor de verdere stappen die gezet moeten worden.

Het bestuur van Stichting Hospice Koningshove heeft tijdens een presentatie duidelijk uiteengezet hoe ze er op dit moment voorstaan. Een particulier en Fonds 1818 zorgen voor meer dan de helft van de 20 procent vereiste eigen vermogen. De stichting heeft nog geld nodig voor het overige deel en voor de exploitatie het eerste jaar. Een groot aantal sponsoren staat daarnaast nog in de wachtrij. Zij staan klaar voor wanneer er meer zekerheid is. De initiatiefnemers beschikken ook over veel toezeggingen van ondernemers, die onder andere materialen willen leveren voor het pand. Ook zijn er al een 30-tal vrijwilligers, die mee willen helpen.

CDA-woordvoerder Monique de Veld, ziet dan ook ruimte om met het college te kijken om het voortvarend op te pakken. Ze begrijpt dat het college de risico’s zoveel mogelijk wil uitsluiten, maar ziet zeker mogelijkheden. Natuurlijk zou het helpen als er nog meer donateurs komen, die al vooraf net als fonds 1818 garant staan. Het college heeft middels een brief wel aangegeven bereid is om voor de Stichting andere mogelijkheden zoals de aankoop of aanhuur van een bestaand object tegen het licht te houden. Dit is één optie waarnaar gekeken moet worden of dit kan en wenselijk is.

CU/SGP-woordvoerder Rob van der Welle benadrukt nogmaals hoe mooi initiatief vanuit de samenleving en hoe wenselijk een hospice is in onze gemeente. Een plek waar mensen hun laatste dagen van hun leven kunnen doorbrengen  en waardig kunnen sterven met ondersteuning van hun vertrouwde huisarts.

Tijdens de laatste begrotingsvergadering werd dit ook mooi verwoord door een inspreker, die van een dierbare vriend elders in het land afscheid had genomen. Het was dan ook goed om te zien dat heel de raad zich achter de motie schaarde en het college opriep om haast te maken, daar de geldschieters een toezegging hebben staan tot 1 januari 2023.