08 november 2023

Stel ontmoeten centraal in Pijnacker-Nootdorp

Tijdens de begrotingsbehandeling afgelopen dinsdag hebben CDA, Eerlijk Alternatief, Trots en CU/SGP opnieuw aandacht gevraagd voor ontmoeten in onze gemeente. Ontmoetingsplekken spelen een belangrijke rol in de samenleving. Het brengt mensen bij elkaar en zorgt dat we meer omzien naar elkaar. Dit voorkomt niet alleen eenzaamheid, maar zorgt ook voor een betere mentale gezondheid.

De partijen willen dat dit zo doelmatig mogelijk gebeurt en dat er ruimte is voor initiatieven. 'Met een integrale aanpak kijk je niet alleen naar een bepaalde doelgroep of plek, maar kijk je waar de behoefte voor ontmoeten ligt in de hele gemeente. Door juist te kijken naar wat de gebruiker nodig heeft en de aanbieder kan leveren, kunnen we komen tot een goede invulling in onze gemeente', aldus Monique de Veld, initiatiefnemer van de motie.

De Veld vervolgt: 'Het is belangrijk om de schaarse ruimte in de gemeente zo goed als mogelijk te gebruiken. Je wilt voorkomen dat de ruimte niet gebruikt wordt of dat er te weinig ruimte is. Waarom kan een locatie voor ouderen niet in de avond gebruikt worden voor jongeren? Hoe kunnen we in het groen zorgen voor ontmoeten op de juiste plekken?' De indieners zien dat multifunctioneel gebruik van ruimten mensen uit verschillende doelgroepen bij elkaar brengen en is ook nog eens kostenbesparend.

Om te komen tot een plan willen de partijen starten met een beursvloer, een matchevenement waar aanbieders worden verbonden met maatschappelijke organisaties. Door verbinding te leggen tussen de verschillende aanbieders en maatschappelijke organisaties ontstaan er kansen en mogelijkheden. De initiatiefnemers willen dat de beursvloer op jaarlijkse basis gaat plaatsvinden om vraag en aanbod adequaat te matchen.