Bouwen van 100 tijdelijke flexwoningen

Het CDA wil dat er nog in 2022 een plan wordt gemaakt om binnen afzienbare tijd ten minste 100 tijdelijke flexwoningen te realiseren. Op dit moment grote behoefte, met name onder starters, om hun lokale wooncarrière in Pijnacker-Nootdorp te starten. Het CDA wil die stap op korte termijn mogelijk maken.

Knelpunten sport preventief oplossen

Het CDA ziet sport en gezondheid als cruciale pijlers voor het leven in onze gemeente: sport is meer dan een individueel belang. Daarom moeten in 2022 de grootste knelpunten in de sportaccommodaties (preventief) worden aangepakt. Daarnaast verruimen we de mogelijkheden van het Jeugdfonds Sport & Cultuur waardoor meedoen voor alle minder draagkrachtigen goed mogelijk is.

Overstappen op het nascheiden van PMD en restafval

Het CDA wil dat, zodra het financieel gelijkwaardig is, overstappen op nascheiding van PMD (plastic, metaal en drinkpakken) en restafval. Veel PMD-containers worden op dit moment afgekeurd. Bovendien kunnen machines kunnen afval beter en sneller scheiden dan mensen: het is dus beter voor de portemonnee én voor het milieu.

Geen kastje-naar-muur zorg, maar adequate hulp

In de zorg gaat het nog teveel over geld en regels en te weinig over mensen. Terwijl kwetsbare mensen erop moeten kunnen vertrouwen dat zij in goede handen zijn. Het CDA blijft werken aan het schrappen van onnodige regels en bewaken het kwalitatief goede welzijnsaanbod dat onze gemeente biedt.

Realiseren van Jongeren Ontmoetings Plekken

Het CDA wil dat er nog in 2022 een aantal ontmoetingsplekken worden gecreëerd waar jongeren in hun eigen sfeer met elkaar kunnen chillen zonder hinder te ondervinden van of te geven aan omwonenden.

Geen hogere energielasten, wel verduurzaming en betrokkenheid

Het CDA wil dat de energietransitie geen hogere kosten voor onze inwoners oplevert. Inwoners worden wijk voor wijk bij de uitvoering betrokken. Wij willen wel zonnepanelen, geen windmolens en aansluiten bij de warmtenetten van de glastuinbouw.

Er komt een ombudsman voor Pijnacker-Nootdorp

Het CDA wil dat de relatie tussen inwoners en de lokale overheid wordt verbeterd. Inwoners moeten nu voor klachten naar de Nationale Ombudsman toe, dat is voor velen een te grote stap.

Meer en beter handhaven, zo zorgen we voor veiligheid

Het CDA vindt de veiligheid van buurten en wijken belangrijk en daarom willen wij daar blijvende aandacht voor. De gemeente moet meer en beter handhaven en scherper optreden als regels worden overtreden. Het CDA trekt, als er meer geld voor handhaving nodig is, daar geld voor uit. Onze inwoners moeten merken dat er wat met hun ergernissen wordt gedaan.

Faciliteren van kleinschalige wooninitiatieven voor ouderen

Het CDA wil meer kleinschalige wooninitiatieven (zoals Dagelijks Leven in Nootdorp) en dagopvang voor beginnende dementie faciliteren. Bovendien willen we dat deze opvang als volwaardig en gelijkwaardig onderdeel van de zorg wordt beschouwd, gelijk aan de opvang door de grotere zorgaanbieders.

Meer zit- en ontmoetingsplekken in natuur en bebouwing

Het CDA wil het huidige areaal natuurgebied behouden en waar mogelijk uitbreiden en de natuurwaarden versterken. Om op en top van die natuur te genieten moeten er meer zit- en ontmoetingsplekken en goed begaanbare paden worden gecreëerd zodat het voor iedereen mogelijk is om er even uit te zijn. Ook informele ontmoetingsruimtes (huiskamers) in gebouwen in de diverse kernen helpen daarbij - die wil het CDA graag realiseren.