10 november 2023

CDA stemt tegen begroting Rijswijk.

Menno van Enk heeft bij de Algemene Politieke Beschouwingen gewaarschuwd voor grote tekorten als het uitgaven patroon van de gemeente niet wordt aangepast. Al eerder hadden wijzigingen in het beleid doorgevoerd moeten worden om een verschil van 20 miljoen te voorkomen. Het beleid van het college heeft er inmiddels toe geleid dat er flink is ingeteerd op de reserves maar het einde daarvan komt snel in zicht. In twee jaar is 26 miljoen verdampt. Onbegrijpelijk is het dat met deze stand van de financien door het college overwogen wordt om een clubgebouw neer te zetten van 13 miljoen. Het CDA heeft voorgesteld om te onderzoeken waarom Rijswijk meer uitkeringen verstrekt dan de landelijke norm.  Het college heeft geen andere opties als het verhogen van de belastingen en dat gaat de burger voelen.

Het CDA heeft tegen de meerjarenbegroting 2024-2027 gestemd ,net als Wij Rijswijk. De overige partijen volgden het college. De begroting is daarmee goedgekeurd.