27 januari 2022

Extra woningen in goedkopere middensegment!

Goed en betaalbaar wonen in Rijswijk moet mogelijk zijn voor alle beroepsgroepen en inkomensgroepen. Dat is voor het CDA Rijswijk een belangrijk uitgangspunt!
Vandaar dat in de afgelopen raadsperiode door zowel fractie als wethouder Johanna Besteman (CDA) veel energie is gestoken om dit uitgangspunt te verwezenlijken.

Een bijzonder project is het recent ontwikkelen van een nieuwbouwproject in RijswijkBuiten voor mensen met een bescheiden middeninkomen, zoals agenten en zorgmedewerkers. Deze groepen kunnen vaak niet terecht in de sociale woningbouw sector, maar willen graag een betaalbare nieuwe  huurwoning (huurprijs categorie ca 750-1000 euro per maand). CDA-fractievoorzitter Menno van Enk heeft dit idee eerder in de gemeenteraad gelanceerd, en is trots dat dit nu realiteit is geworden.

Inmiddels is de start van de bouw begonnen. Wethouder Besteman heeft woensdag 26 januari 2022 (samen met wethouder Keus) het startschot hiervoor gegeven. Het gaat om 62 appartementen en 38 eengezinswoningen. Rijswijk is de eerste gemeente in Nederland die door middel van het oprichten van een woonfonds een dergelijk nieuwbouwproject in eigen beheer heeft genomen. Ook is afgesproken dat de huren van deze woningen de komende jaren slechts gematigd zullen stijgen.

Naast het beschikbaar komen van voldoende woningen in de sociale huursector, is het belangrijk dat in Rijswijk alle relevante beroepsgroepen in Rijswijk terecht kunnen. En zeker de agenten, onderwijzers en zorgmedewerkers die zo van belang zijn voor de veiligheid in de stad en de regio, het onderwijs en de zorg. Het CDA Rijswijk wil zich ook de komende 4 jaar ervoor inzetten dat ook de middengroepen in de samenleving in Rijswijk terecht kunnen en hen van harte welkom te heten.

Foto: Frank Jansen