Elderly,Woman,With,Walking,Stick,At,Home
12 april 2021

Onderzoek naar behoefte lokale alliantie om ouderen te beschermen tegen financiële mishandeling

Het college gaat onderzoeken of er behoefte is om een lokale alliantie in Rijswijk te vormen om ouderen te beschermen tegen financiële mishandeling. Mooi resultaat naar aanleiding van schriftelijke vragen van raadsleden Annemie Koegler en Jose Schröter.

Kwetsbare ouderen worden nog te makkelijk slachtoffer van financiële delicten. De overheid gaat uit van minimaal 30.000 gevallen van financieel misbruik van ouderen per jaar. Het gaat dan bijvoorbeeld om het misbruik van een pinpas of een volmacht, of een plotselinge testamentwijziging waarbij een misbruikpleger recht krijgt op de erfenis. Omdat ouderen bang zijn, zich schamen of afhankelijk zijn van de misbruikpleger, melden ze dit vaak niet. Om deze kwetsbare ouderen te beschermen is het nodig dat de gemeente hier samen met lokale samenwerkingspartners een pro-actieve rol pakt.

CDA Rijswijk pleitte in haar schriftelijke vragen daarom voor het vormen van een lokale alliantie met samenwerkingspartners in Rijswijk om financiële mishandeling van onze Rijswijkse ouderen te voorkomen.

Lees hier de beantwoording van de schriftelijke vragen.