24 december 2023

Opvang minderjarige asielzoekers in Rijswijk.

Uit de raadsvergadering van 12 december 2023

Opvang minderjarige vluchtelingen.

Op 12 december is het verzoek van het COA aan de gemeente Rijswijk,om 50 minderjarige asielzoekers tijdelijk te huisvesten, besproken. Het COA zoekt met spoed extra opvangplekken omdat het opvangcentrum in Ter Apel overvol is. Rijswijk heeft al veel gedaan aan opvang. Zeker in relatie tot sommige andere gemeenten. Weer het COA tegemoet komen met een tijdelijk oplossing gaat voorbij aan het zoeken naar een structurele oplossing door onder andere het opzeggen van het VN vluchtelingenverdrag, dat niet voorziet in oplossingen voor de huidige situatie. De gemeente heeft ook onvoldoende voorzieningen om goede opvang te garanderen. Zoals onderwijs en gezondheidszorg. Het CDA heeft toch voor de tijdelijke opvang gestemd vanwege de urgentie om in opvang te voorzien. En omdat ook deze groep nu tijdelijk een dak boven het hoofd nodig heeft. Uiteindelijk is het voorstel door de  gemeenteraad verworpen.