15 december 2021

Pluim Jantje Beton voor speelnorm in Rijswijk

De gemeente Rijswijk heeft de speelnorm van 3% ingevoerd. De speelnorm is een richtlijn voor gemeenten om 3% van de openbare ruimte in bewoond gebied in te richten als speelvoorziening. Dat voldoende buitenspeelruimte voor kinderen en jongeren wordt geclaimd in Rijswijk, vindt ook Jantje Beton en complimenteert de gemeente.

Vrij kunnen buitenspelen is een basisvoorwaarde om gezond en positief op te groeien. Voor dat principe biedt een stad als Rijswijk veel kansen en mogelijkheden. En die zijn nu in het nieuwe speelbeleid vastgelegd. Voldoende groene plekken om ruime, veilige en uitdagende speel- en recreatieplekken te hebben en te behouden is daarbij het doel.

‘Ontzettend belangrijk’, zegt wethouder Besteman (welzijn, cultuur, onderwijs en wonen), ‘want in de snelst groeiende gemeente van Nederland bouwen we veel nieuwe woningen. Dat is nodig vanwege de grote vraag op de woningmarkt. Tegelijkertijd wil ik de schaarse ruimte die er is, benutten én zeker stellen voor jongeren zodat zij lekker buiten kunnen blijven spelen en zich vermaken. Niet alleen omdat het leuk is, maar ook omdat het hen helpt bij een positieve en sociale ontwikkeling en het ontdekken van hun talenten en mogelijkheden”.

En dat geldt voor alle jongeren. Want ook verankerd in het speelbeleid is nu de inclusieve speelcultuur met meer samenspeelplekken, diversiteit in speelplekken en betere toegankelijkheid voor alle kinderen en jongeren.

Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton pleit sinds 1999 voor de 3% speelnorm in alle gemeenten. Directeur-bestuurder Dave Ensberg-Kleijkers zegt daarover: “De gemeente Rijswijk toont lef en ambitie met deze speelnorm en met hun speelbeleid in algemene zin. Ik hoop dat veel andere gemeenten het Rijswijkse voorbeeld gaan volgen. Buitenspelen is niet alleen leuk voor kinderen, maar het is ook nog eens gezond en erg goed voor hun persoonlijke en sociale ontwikkeling.”.

Bron: www.rijswijk.nl

Foto: Wethouder Johanna Besteman en directeur-bestuurder Dave Ensberg-Kleijkers in een natuurinclusieve speeltuin aan de Wethouder Brederolaan in Rijswijk