23 mei 2022

Schriftelijke vragen over bestrijding Japanse duizendknoop

In de groenstroken naast de Van Vredenburchweg (vanaf Huis te Landelaan richting fietsviaduct) is de Japanse duizendknoop weer snel aan het groeien. De Japanse duizendknoop is een snelgroeiende plant die moeilijk tegen te houden is. De wortels van de Japanse duizendknoop kunnen in kleine kieren groeien en kunnen uiteindelijk gebouwen, leidingen en wegen beschadigen. Veel andere gemeenten hebben gericht beleid om de Japanse duizendknoop - samen met inwoners - te bestrijden. Op de gemeentelijke website van de gemeente Rijswijk is hierover echter niets te vinden.

Vandaar de volgende vragen van de CDA-fractie:
1. Welk beleid heeft de gemeente betreffende het bestrijden van de Japanse duizendknoop? Welke bestrijdingsmethoden worden gebruikt en wat zijn tot nu toe de ervaringen?
2. Is er een overzicht op welke plaatsen de Japanse duizendknoop in Rijswijk groeit?
3. Hoe kunnen inwoners (meer) betrokken worden bij de bestrijding van de Japanse duizendknoop in zowel de eigen tuin als in de openbare ruimte?
4. Is het college bereid een aparte pagina op de website te wijden aan (de bestrijding van) de Japanse duizendknoop, al of niet gepaard gaande met een kleine publiekscampagne? (voorbeeld website: www.rijswijk.nl/raadsplein/wonen/natuur-dierenwelzijnrecreatie/reuzenberenklauw)
5. Welke instructies zijn er voor ‘externe’ partijen zoals aannemers, terreinbeheerders en hoveniers?

(De situatie aan de Van Vredenburchweg op 22 mei gemeld via de app MijnGemeente.)