31 december 2021

Veiligheid ouderen belangrijk!

Op initiatief van het CDA Rijswijk is op 21 december - tijdens de gemeenteraadsvergadering - de nota ‘Strategisch Veiligheidsbeleid 2022-2025’ uitgebreid met een alinea over veiligheid van senioren. In deze nota worden de accenten voor de komende periode beschreven. En het accent moet wat het CDA betreft óók op senioren en veiligheid.

Het CDA heeft daartoe een amendement (wijziging) op deze nota ingediend. Het amendement luidt: ‘Senioren en veiligheid. De bevolking van Nederland is geleidelijk aan het vergrijzen. Er is sprake van dubbele vergrijzing: binnen de groep 65-plussers neemt het deel 80-plussers toe. Senioren wonen steeds langer zelfstandig en voelen zich vaker onveilig in en om de woning dan andere inwoners. Men krijgt bijvoorbeeld te maken met digitale criminaliteit, babbeltrucs, ouderenmishandeling en financieel misbruik.’ Met deze aanvulling: ‘In Rijswijk wonen veel senioren. De gemeente staat in nauw contact contact met politie, zorginstellingen en de seniorenadviseurs van de Stichting Welzijn Rijswijk. De lokale aanpak zal worden opgenomen in de Strategische Veiligheidsagenda 2022-2025.’

De burgemeester reageerde positief op het amendement en aan het einde van het debat over deze nota is het amendement - tot vreugde van het CDA - met algemene stemmen aangenomen.

Hieronder leest u de toelichting op het ingediende amendement.
In de inleiding van hoofdstuk 2 staat dat er ingespeeld wordt op nieuwe trends binnen het veiligheidsdomein. De inleiding sluit af met ‘De belangrijkste thema’s voor de komende jaren komen hieronder aan bod.’ Indieners willen graag - in de opsomming die dan volgt - een aparte paragraaf opnemen over veiligheid senioren. Het is voor indieners, net zoals jeugd en de genoemde kwetsbare groepen, een belangrijk thema voor de komende jaren. Dat wordt onderstreept door de landelijke campagne ‘Senioren en Veiligheid’ met de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’. De (dubbele) vergrijzing vraagt om extra aandacht voor deze groep, zeker nu senioren steeds langer zelfstandig wonen. Ouderen voelen zich vaker onveilig in en om de woning dan andere inwoners en het is belangrijk om na te denken hoe zij zich kunnen weren tegen cybercriminaliteit, inbraak, babbeltrucs en woningovervallen. Een onveilig gevoel mag niet ten koste gaat van vrijheid.