18 februari 2022

Simon Geleijnse: 'Juist ook in deze tijd moeten we onze veteranen eren en waarderen.'

In 2019 is het Nationaal Comité Veteranendag begonnen met de oproep aan Nederlandse gemeenten om hun veteranen te eren en waarderen met een speciaal Witte Anjer perkje dat bloeit in de dagen en weken voorafgaand aan de Nederlandse Veteranendag, wat jaarlijks op de laatste zaterdag van de maand juni plaatsvindt. De Witte Anjer staat symbool voor de waardering voor veteranen.

'Rijswijk heeft nog geen Witte Anjer perkje, terwijl buurgemeenten zoals Pijnacker-Nootdorp, Den Haag en Westland dit wel gerealiseerd hebben', aldus Simon Geleijnse, kandidaat-raadslid.
'Juist ook in deze tijd moeten we onze veteranen eren en waarderen. Ik hoop dat de gemeente de mogelijkheid ziet om nog dit jaar een Witte Anjer perkje aan te leggen.
In onze groene gemeente moet er een mooie en geschikte plaats beschikbaar zijn. Dat weet ik zeker. We kunnen dan het perkje openen op de Nederlandse Veteranendag op 25 juni 2022', vervolgt Simon Geleijnse.

Om de aanleg in gang te zetten heeft de CDA-fractie onderstaande schriftelijke vragen ingediend.
'Ik hoop dat het college echt snel met deze vragen en de aanleg van het Witte Anjer parkje aan de slag gaat', besluit Geleijnse.

1. Is het college bereid nog dit jaar - op een geschikte plaats in onze gemeente - een Witte Anjer perkje aan te leggen? Graag het antwoord toelichten.

2. Is het college bereid - indien vraag 1 positief is beantwoord - om samen met veteranen en inwoners van onze gemeente het ontwerp en de 'opening' van het Witte Anjer perkje te bespreken? En is het college bereid om contact te leggen met de 'Witte Anjer perkje-Ambassadeur' (zie: www.veteranendag.nl/de-witte-anjer/witte-anjer-perkje-ambassadeurs/) ?

3. Ziet het college kans het Witte Anjer perkje dit jaar te openen op de Nederlandse Veteranendag?