Elderly,Woman,With,Walking,Stick,At,Home
05 maart 2021

Voorkom financieel misbruik ouderen

Kwetsbare ouderen worden nog te makkelijk slachtoffer van financiële delicten. De overheid gaat uit van minimaal 30.000 gevallen van financieel misbruik van ouderen per jaar. Maar volgens deskundigen ligt dit aantal veel hoger. CDA Rijswijk pleit daarom voor het vormen van een lokale alliantie met samenwerkingspartners in Rijswijk om financiële mishandeling van onze Rijswijkse ouderen te voorkomen.

Diefstal en verduistering van geld zijn in Nederland de meest voorkomende misdrijven gericht tegen ouderen. Het gaat dan om het misbruik van een pinpas of een volmacht, of een plotselinge testamentwijziging waarbij een misbruikpleger recht krijgt op de erfenis. “Omdat ouderen bang zijn, zich schamen of afhankelijk zijn van de misbruikpleger, melden ze dit vaak niet. Om deze kwetsbare ouderen te beschermen is het nodig dat de gemeente hier samen met lokale samenwerkingspartners een pro-actieve rol pakt”, aldus de CDA-fractie in Rijswijk.

Volgens het ministerie van Volksgezondheid moesten er door gemeenten lokale allianties gevormd worden om ouderen te beschermen. Deze zouden zich vanaf 2015 als een 'olievlek' over de 352 Nederlandse gemeenten verspreiden. In negen gemeentes in onze regio zijn deze allianties succesvol gevormd. Rijswijk wordt echter niet genoemd in het rijtje van gemeenten waar met succes een alliantie gevormd is. Dat moet echt anders volgens CDA Rijswijk.

Daarom heeft het CDA Rijswijk schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W waarin zij wil weten of het College bekend is met de succesvolle aanpak van omliggende gemeenten. Daarnaast wil de fractie weten of het College bereid is ook in Rijswijk een lokale alliantie te gaan vormen met samenwerkingspartners om financiële mishandeling van ouderen te voorkomen. Want alleen zo kunnen we zorgen voor een veilig thuis voor al onze ouderen in Rijswijk.