24 december 2023

Weer nascheiding.

Afvalstoffenbeleid

Omdat er veel agendapunten waren is gebruik gemaakt van de reserve datum voor de raadsvergadering van 14 december. Belangrijk punt op 14 december was het afvalstoffenbeleid. Doel van de voorgestelde wijziging is het verminderen van restafval en beheersbare kosten van afvalverwerking met een zo hoog mogelijk milieurendement. Gebleken is dat met de huidige manier van afvalscheiding er te veel afval op de verkeerde manier wordt aangeboden. Daardoor moet Afvalex, de afvalverwerker, alsnog het afval scheiden. Gebleken is dat de afvalverwerker het afval veel beter kan scheiden dan de bewoners. Het onderscheiden van afval in PMD en restafval bleek in de praktijk voor de bewoners ondoenlijk. Daarom gaat Rijswijk over van voorscheiding op nascheiding, door de afvalverwerker. Concreet betekent dit dat het pmd door laagbouwwoningen niet meer in een aparte minicontainer worden ingezameld maar aan het restafval wordt toegevoegd. Voor bewoners van hoogbouw verandert er niets. Ook het pmd afval moet voortaan naar een ondergrondse container worden gebracht. Papier en GFT blijven afzonderlijk ingezameld worden. Dit voorstel is unaniem door de raad goedgekeurd. De CDA-fractie is voor het in de hand houden van de kosten en het optimaal milieubewust omgaan met afval.