10 november 2020

Wie wordt er ook 'mantelzorgvriendelijke werkgever?'

Vandaag is het de Dag van de Mantelzorg. In het kader van dit thema kwamen Peter Hartevelt van Vereniging Belangen Bedrijven Rijswijk en Wethouder Johanna Besteman (Welzijn) bijeen om te praten over mantelzorg . Zorgen voor een naaste wordt vaak gedaan naast een baan. Dat is niet altijd even goed te combineren. De centrale vraag in het gesprek was: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ook in Rijswijk steeds meer werkgevers ‘mantelzorgvriendelijk’ gaan werken? Peter Hartevelt gaat er binnen BBR werk van maken dat lokale werkgevers aan de slag gaan met het thema mantelzorg.

Johanna Besteman: “Mantelzorg op de werkvloer is een thema waar elke werkgever mee te maken heeft. Begrip vanuit werkgever en collega’s maakt een groot verschil. Een werkgever die meekijkt naar de mogelijkheden om werk en zorg op een prettige manier te combineren, levert gemotiveerde en loyale werknemers op en kan een positieve uitwerking hebben op het ziekteverzuim. Ik hoop dan ook dat we in Rijssteeds meer werkgevers krijgen die ‘mantelzorgvriendelijk’ werken.”

Peter Hartevelt: “Goed personeel krijgen en houden is een grote uitdaging voor onze leden. Het goed nadenken over hoe om te gaan met mantelzorg is daarbij uitermate belangrijk. Als je dit niet goed regelt binnen je organisatie kan dit leiden tot ontevreden of minder gemotiveerd personeel en dit raakt de bedrijfsvoering in het hart. Wij willen onze leden daarom gaan oproepen om goed na te denken over hoe zij binnen hun bedrijf op een goede manier om kunnen gaan met mantelzorg. Gemotiveerd personeel zal in de meeste gevallen immers ook leiden tot een meer winstgevend bedrijf.”

Gemeente Rijswijk werkt mantelzorgvriendelijk
Vorig jaar ontving Johanna Besteman namens de gemeente Rijswijk nog de officiële erkenning ‘Mantelzorgvriendelijke werkgever’ van Stichting Werk & Mantelzorg. Dit kreeg de gemeente voor het mogelijk maken van de combinatie werk en mantelzorg voor de werknemers. Ook Miriam Bryson, directrice van Welzijn Rijswijk, mocht de erkenning in ontvangst nemen.

Mantelzorg
Iemand is mantelzorger als hij of zij langdurig en onbetaald voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende persoon uit zijn of haar omgeving zorgt. Gemiddeld heeft één op de vier werknemers mantelzorgtaken, in de zorgsector is dat zelfs één op de drie.

Erkenning
Stichting Werk & Mantelzorg heeft de erkenning ‘Mantelzorgvriendelijke werkgever’ in het leven geroepen zodat een werkgever erkend wordt goed bezig te zijn met het thema werk en mantelzorg. Een bedrijf laat ook naar buiten toe zien dat het voor mantelzorgers een werkplek biedt waarbij het mantelzorgen een bespreekbaar onderwerp is. Bedrijven die de erkenning willen krijgen, kunnen via www.werkenmantelzorg.nl zien hoe dit in zijn werk gaat.

Bron: Rijswijk.nl