17 augustus 2021

De Wassenaarse Slag naar een veilig modern familiestrand

De Wassenaarse Slag is een belangrijk onderdeel van Wassenaar. Vele Wassenaarders komen er geregeld voor een wandeling, even uit te waaien of lekker een hapje te eten in de avondzon bij een van de gezellige paviljoens. Veel is er niet veranderd de afgelopen jaren, of het moeten misschien de patattent of het politiekantoortje zijn, want die zijn er allebei niet meer.

Natuurlijk zijn de paviljoens gemoderniseerd en aangepast aan de tijd, echter een volgende stap tav verduurzaming kan niet gemaakt worden, omdat de electriciteit capaciteit naar het strand te laag is. Dit betekent niet alleen dat de standtenten niet van het (buta)gas af kunnen, maar ook dat er geen capaciteit is voor laadpalen voor bijvoorbeeld electrische fietsen. Commissielid Dymphna Vree:” we zien graag mensen op de (electrische) fiets naar het strand komen en daar hoort een goede fietsenstalling bij met opladers, en daar ontbreekt het nu aan. De gemeente zou hier met de netwerkbeheerder in moeten investeren.”.

De afgelopen 1.5 jaar is het door COVID niet gemakkelijk geweest voor de ondernemers op het strand. De afgelopen winter mochten daarom de paviljoens op het strand blijven staan, en het CDA pleit ervoor om dit dit jaar weer toe te staan. Raadslid Wim Koetsier:” dit zou een mooi geste zijn van de gemeente, het kost de gemeente niets en het is flinke waarde voor de ondernemers, dus waarom niet? Het ging toch prima de afgelopen winter”.

De reddingsbrigade heeft al wel een mooie slag vooruit gemaakt, een super mooi nieuw gebouw op een overzichtelijke locatie. Het is wel jammer dat de reddingsbrigade pas later in het seizoen aanwezig is, waardoor er bij drukke weekenden in het voorjaar hulp van ver moest komen. Commissielid Vree:”misschien zou het een optie kunnen zijn om de post eerder in het jaar te bezetten, bijvoorbeeld alleen in de weekenden?”

Er is reeds bescheiden begonnen met het opleuken van de rotonde en het ziet er nu al een stukje frisser uit. Nu gauw de vuurtoren verven en de planten aanbrengen, dan komt er ook een stuk kleur bij. Verder zou het ook mooi zijn als er met een open mind naar de MineCraft strandplannen van de Herewegschool gekeken wordt, want zij hadden heel originele ideeen om het strand nog leuker te maken. En als de scholieren, de paviljoenhouders en de gemeente dat samen zouden kunnen doen, dan zou dat een mooi voorbeeld zijn van Wassenaarders samen en hoe participatie kan uitpakken.