04 februari 2022

We gaan ervoor! - Blog van onze lijsttrekker

Wat is het mooi om te zien dat de politieke campagnes nu echt op stoom komen. Dat mag ook wel, want de verkiezingen zijn natuurlijk al over ruim zes weken. Deze week werden de kandidatenlijsten officieel door de gemeente vastgesteld. Vanuit het CDA Wassenaar waren onze kandidaten Jan van der Kley en Saskia Ettema-Walkate aanwezig bij deze de kandidaatstelling. Dit was nog een heel uitgebreid en arbeidsintensief proces, dat een aantal weken in beslag heeft genomen. Gelukkig hebben we officieel goedkeuring gekregen van het stembureau dat afgelopen dinsdag bij elkaar is gekomen. De lijst is hiermee een feit!

Via Wassenaarders.nl en De Wassenaarse Krant stellen de vele kandidaten zich voor. En vaak ook nieuwe kandidaten, want er is dit keer weer volop verandering. En er zijn dit keer behoorlijk wat verrassingen: bij de presentatie van de nieuwe lijsten bleken kandidaten soms zelfs van partij veranderd te zijn. Dus volop keuze. Afgelopen periode waren er ook al veel nieuwe Raadsleden. Dit betekent dat de doorlooptijden in de Wassenaarse politiek best kort zijn. Fris bloed is mooi, anderzijds is ervaring in de politiek toch ook echt belangrijk. Het gaat om een goede mix.

En ondertussen gaat de actuele politiek ook nog gewoon door. Deze week was de voorlaatste raadsvergadering. De gemeenteraad heeft hier nog een belangrijk besluit genomen, namelijk de verbouwing van ons bijzondere Raadhuis de Paauw. Ik ben blij dat de Raad deze belangrijke keuze heeft willen maken. De afgelopen jaren is hier ook veel over gesproken met de Raad en met de inwoners. Het is een groot project, zeker voor Wassenaarse begrippen. Het is dan ook belangrijk dat het project en de bijbehorende uitgaven goed in de gaten worden gehouden. Voor de zelfstandigheid van Wassenaar is een goede ambtelijke organisatie en huisvesting daarvan cruciaal. De organisatie zit straks in ieder geval volledig bij elkaar op 1 prachtige plek.

Ik ben 8 jaar geleden actief geworden in de Wassenaarse politiek juist om een positieve bijdrage te kunnen leveren aan een stabiel en zelfstandig Wassenaar. De gemeentepolitiek kwam op dat moment nog wel eens negatief in het nieuws. En ik dacht waarom is dat toch nodig? We wonen hier op een zo’n prachtige plek met elkaar. Die onrust, dat kan toch niet de bedoeling zijn. De vorige leuze van het CDA “Goed bestuur zonder gedoe” is me dan ook uit het hart gegrepen.

Dat betekent natuurlijk niet dat iedereen het altijd met elkaar mee eens moet zijn. In tegendeel. Goed en levendig debat is cruciaal voor een goed functionerende (lokale) democratie. Maar daarover volgende week meer in mijn blog. Ik hoop u deze week weer tegen te komen in ons prachtige dorp. Komende zaterdag 5 februari gaan we met een grote groep CDA”ers fietsen door de Groene Zone. Ook zullen we in het centrum aanwezig zijn in onze groene jassen en onze CDA fietsen. Ik hoop van harte om u tegen te komen en te spreken!

Hubert Schokker

Lijsttrekker CDA Wassenaar