29 april 2020

Ronald Everard: “Als gemeente moeten we er alles aan doen om mensen in de zorg extra te beschermen.”

In: De Wassenaarse Krant week 17

Door Jan Pieter Becker

Ronald Everard (fractievoorzitter van het CDA) is op wel heel harde wijze geconfronteerd met het coronavirus en hij ervaart de huidige tijd als een heel heftige periode: “Mijn schoonvader zat in een verpleeghuis en iedereen sprak maar steeds over maatregelen die genomen moeten worden op de afdelingen Intensive Care. De verpleeghuizen kregen toen veel te weinig aandacht. Een tekort aan beschermingsmiddelen en testmateriaal. Mijn schoonvader kreeg het coronavirus, we hebben hem slechts één keer kunnen bezoeken, wij in volledig beschermende kleding. Mijn schoonvader is twee weken geleden overleden, zijn afdeling in het verpleeghuis bleek een corona-afdeling te zijn geworden, je ziet het bij veel verpleeghuizen. Het erge is ook dat we er niet bij konden zijn. Neem ook de begrafenis. Mijn Molukse schoonmoeder overleed vorig jaar en toen waren er bij de uitvaart bijna 400 belangstellenden. Nu waren we met z’n vijven bij mijn Molukse schoonvader.“

“Ik heb veel samengewerkt met Hans Horlings, ex-wethouder van Voorschoten. Hij was nu wethouder in Midden Delfland. Onze politieke levens liepen behoorlijk parallel, steeds weer ontmoetten we elkaar op vergaderingen en bijeenkomsten. Als zelfs zo’n vent slachtoffer wordt van het coronavirus dan besef je hoe erg deze periode is en aan welke risico’s we zijn blootgesteld. Ik vertel nu mijn ervaringen maar voor heel veel mensen is deze periode verschrikkelijk.”

“Het raadswerk is in deze periode natuurlijk even minder belangrijk. Alles is politiek maar politiek is niet alles. Fractie en fractievoorzitters vergaderen nu door middel van Microsoft Teams, via het beeldscherm doen we aan afstemming en het is mooi dat we nu al weer het plan hebben op 19 en 20 mei te gaan vergaderen en als het dan niet fysiek kan, dan gaan we digitaal vergaderen. We praten natuurlijk onder andere over de inrichting van het centrum, het Beeldkwaliteitplan moet dit jaar vorm krijgen. Gelukkig hebben we winkels die echt het verschil maken maar we moeten er met z’n allen wel aan trekken om onze middenstand overeind te houden. Als gemeente moeten we kijken op welke wijze steun geboden kan en moet worden.”

“Ik ben intensief bezig geweest met de jeugdzorg, wil meer informatie over probleemgezinnen. Kinderen van ouders in de zorg krijgen de mogelijkheid naar school te gaan, eigenlijk moeten ook kinderen uit probleemgezinnen toegang krijgen tot scholen. Daar wil ik de komende periode extra aandacht aan besteden. Verder is het zaak aandacht te besteden aan mensen in de thuiszorg en verpleeghuiszorg. Wij gaan niet het RIVM voor de voeten lopen maar wij kunnen wel naar de actuele situatie is ons dorp kijken. Anders dan bij de IC’s in ziekenhuizen blijft het testen van personeel in de zorg een lastige aangelegenheid evenals het verstrekken van beschermende kleding. Als gemeente moeten we er alles aan doen om mensen in de zorg extra te beschermen. Corona heeft iets met mij gedaan, corona heeft iets met ons allen gedaan, Later wordt duidelijk welk sterftecijfer er was in verpleeghuizen en wat zich daar heeft afgespeeld.”

“Het is een open deur maar ook jongeren, heb oog voor elkaar. Jongeren zien het vaak nog als ‘een ver van mijn bed show’ maar wees voorzichtig. Denk na over wat wijs is, welke stappen je kan zetten, wat je wel en niet kan doen.”