27 juni 2023

CDA Zoetermeer verheugd over aangenomen moties: positieve gevolgen voor onze stad

Het CDA Zoetermeer is verheugd over het aannemen van vijf ingediende moties tijdens het Voorjaarsdebat afgelopen maandag. Het aannemen van deze moties biedt geweldige mogelijkheden voor onze stad. We hebben ons gericht op belangrijke aspecten zoals gezinsondersteuning, sport, duurzaamheid en een schone stad.

Fractievoorzitter Véronique Frinking benadrukt het belang van de moties: "Met de aangenomen moties tonen we aan dat het CDA actief opkomt voor de belangen van onze stad en haar inwoners. We streven naar een stad waarin iedereen de kans krijgt om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving, waar onze kinderen de beste kansen krijgen en waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat."

Laag inkomen

Eén van de moties, genaamd "EEN ZOETERMEERPAS DIE PAST," heeft als doel gezinnen met een laag inkomen te ondersteunen. “We willen ervoor zorgen dat de ZoetermeerPas beter aansluit bij hun behoeften, zodat zij niet buitengesloten worden van deelname aan activiteiten en verenigingen. Samenwerking met lokale partners is cruciaal om dit te realiseren,” aldus Frinking.

Een andere motie genaamd "VEREENVOUDIGING VAN REGELGEVING" is gericht op het vereenvoudigen van regels voor sportverenigingen en andere organisaties. Minder regels betekent dat beschikbare middelen optimaal benut kunnen worden, waardoor sportverenigingen en organisaties beter kunnen inspelen op de behoeften van onze inwoners. Dit draagt bij aan een bloeiende stad.

Kinderen

Daarnaast is er de motie "GEEN KINDEREN ZONDER REGELING," die zich richt op kinderen van de toeslagaffaire die mogelijk geen gebruikmaken van de beschikbare kindregelingen. Het college zal onderzoeken of er kinderen in Zoetermeer zijn die nog geen gebruikmaken van deze regelingen en zich niet hebben aangemeld. Ze zullen zich inzetten voor de juiste financiële ondersteuning en samenwerken met relevante instanties om ervoor te zorgen dat geen enkel kind zonder de nodige regelingen en ondersteuning komt te zitten.

Duurzame stad

Met de motie "BETER GEBRUIK VAN GRONDSTOFFEN" streeft het CDA Zoetermeer naar een duurzamere stad. We willen materialen, zoals straatmateriaal, efficiënter hergebruiken en samenwerken met bedrijven en organisaties om verantwoord gebruik van grondstoffen te bevorderen. Zoetermeer moet een groenere toekomst omarmen.

Tot slot is er de motie "MEER PRULLENBAKKEN VOOR EEN SCHONERE STAD." Met deze motie willen we zwerfafval verminderen door extra prullenbakken op strategische plekken te plaatsen. Daarnaast willen we bewustwordingscampagnes organiseren, zodat onze inwoners zich bewust worden van het belang van een schone stad. We streven naar een gastvrije en opgeruimde stad waarin iedereen zich thuis kan voelen.

Trots

Het CDA Zoetermeer is trots op de aangenomen moties tijdens het Voorjaarsdebat en dankbaar voor de steun van de gemeenteraad. Fractievoorzitter Véronique Frinking benadrukt de inzet van het CDA voor een beter Zoetermeer: "Het is jammer dat onze motie over het opknappen van het Skatepark nog niet is aangenomen. De gemeenteraad wil wachten op de gebiedsvisie rond het burgemeester Vernèdepark. Maar hoe dan ook, met deze positieve veranderingen zetten we concrete stappen richting een welvarende en leefbare toekomst. We blijven samenwerken met onze inwoners om Zoetermeer verder te ontwikkelen, waarbij iedereen de kans krijgt om te groeien en te bloeien."